Lift, stationshal, station Delft

Problemen bij de vernieuwing van liften op stations door lange levertijden

De vernieuwing en het onderhoud van liften op stations loopt vertraging op, meldt ProRail. Dit als gevolg van de langere levertijden van materialen. 

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (twee liften) en Rotterdam Lombardijen (vier liften) loopt vertraging op. Dit komt met name door langere productie- en levertijden van de benodigde materialen en een tekort aan gespecialiseerde vakmensen.

Ingewikkelde bouwconstructie

Ook de vernieuwingswerkzaamheden van de liften op station Almere duren langer dan was voorzien. “We hebben daar niet alleen te maken met lange levertijden, maar ook met een ingewikkelde bouwconstructie”, zegt woordvoerder Jeroen Wienen, van ProRail. Het probleem zal voorlopig wel voortduren, verwacht hij. “Voor veel producten die nodig zijn, zijn de levertijden langer dan gewend. Was dat eerst twee dagen à la Bol.com, nu is dat een aantal maanden.”

ProRai probeert er rekening mee te houden door ruim vooraf onderdelen te bestellen, en zo laat mogelijk te wachten met het uit dienst nemen van een lift die moet worden vervangen. Voor reizigers wordt gezocht naar oplossingen zoals een ‘treinvervangende taxi’. “Wij maken constant afwegingen en proberen daar waar mogelijk is, alvast vooruit te plannen. De impact voor de reiziger willen wij zo klein mogelijk houden.”

De komende jaren vernieuwt ProRail op 46 stations in totaal 88 liften die aan het eind van hun levensduur zijn. Door de coronacrisis is de levertijd van liftonderdelen in sommige gevallen sterk toegenomen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Problemen bij de vernieuwing van liften op stations door lange levertijden | SpoorPro.nl
Lift, stationshal, station Delft

Problemen bij de vernieuwing van liften op stations door lange levertijden

De vernieuwing en het onderhoud van liften op stations loopt vertraging op, meldt ProRail. Dit als gevolg van de langere levertijden van materialen. 

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (twee liften) en Rotterdam Lombardijen (vier liften) loopt vertraging op. Dit komt met name door langere productie- en levertijden van de benodigde materialen en een tekort aan gespecialiseerde vakmensen.

Ingewikkelde bouwconstructie

Ook de vernieuwingswerkzaamheden van de liften op station Almere duren langer dan was voorzien. “We hebben daar niet alleen te maken met lange levertijden, maar ook met een ingewikkelde bouwconstructie”, zegt woordvoerder Jeroen Wienen, van ProRail. Het probleem zal voorlopig wel voortduren, verwacht hij. “Voor veel producten die nodig zijn, zijn de levertijden langer dan gewend. Was dat eerst twee dagen à la Bol.com, nu is dat een aantal maanden.”

ProRai probeert er rekening mee te houden door ruim vooraf onderdelen te bestellen, en zo laat mogelijk te wachten met het uit dienst nemen van een lift die moet worden vervangen. Voor reizigers wordt gezocht naar oplossingen zoals een ‘treinvervangende taxi’. “Wij maken constant afwegingen en proberen daar waar mogelijk is, alvast vooruit te plannen. De impact voor de reiziger willen wij zo klein mogelijk houden.”

De komende jaren vernieuwt ProRail op 46 stations in totaal 88 liften die aan het eind van hun levensduur zijn. Door de coronacrisis is de levertijd van liftonderdelen in sommige gevallen sterk toegenomen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.