Tram Uithoflijn, bron: Spoorjan/Creative Commons

CAF: zorgen over veiligheid trams in Utrecht zijn onterecht

De Statenfractie van de PVV maakt zich zorgen over de veiligheid van trams die in Utrecht rijden. Aanleiding is het nieuws dat in Engeland en Australië trams die door dezelfde leverancier geleverd worden, kampen met scheuren in de vloeren van het onderstel. Volgens trambouwer CAF is er echter niets aan de hand.

„De trams in Utrecht zijn door CAF uit Spanje geleverd, net als in Engeland en Australië. Daar zijn ernstige scheuren ontdekt”, zegt PVV-Statenlid René Dercksen.

Afgelopen juni bleek in Engeland dat er scheuren waren gevonden in trams type Urbos 3 (de voorganger van de Utrechtse Urbos 100) op het traject tussen Birmingham en Wolverhampton. Leverancier CAF beloofde toen een snelle reparatie. Na verdere inspectie grondig onderzoek bleken er meer problemen en afgelopen weekend werd besloten de hele vloot van 21 trams uit de running te halen voor verder onderzoek.

Probleem komt op meer plaatsen voor

Naar aanleiding van dit nieuws, is er onderzoek gedaan naar de trams in Sydney van de CAF. Ook hier bleek dat er scheuren waren. De lokale overheid besloot om de betreffende trams aan de kant te zetten. In zowel Engeland als Australië wordt ervan uitgegaan dat CAF alle kosten voor reparatie of vervanging op zich neemt, zoals ook al gebeurde in Frankrijk. In de stad Bercançon werden bij trams van de CAF eind 2017 ook al scheuren in de vloer ontdekt. Ook in de Servische stad Belgrado zouden trams schade oplopen, maar daar waren direct al twijfels over de slechte staat van de infrastructuur.

“De situatie in Utrecht is niet vergelijkbaar met die in bijvoorbeeld Sydney”, zegt Arjan de Hek van CAF over de kwestie dat scheurvorming ook in de trams van Utrecht zou kunnen optreden. Dat er in Sydney problemen optraden, zou onder andere te maken hebben met de de infrastructuur. Uit onderzoek bleek onder meer dat de scheuren veroorzaakt worden door een combinatie van factoren, waaronder de afwezigheid van overgangsbogen in delen van de infrastructuur, in combinatie met een (te) hoge snelheid en achterstallig onderhoud. “De infrastructuur in Utrecht is wél op orde, en we hebben geen aanwijzingen dat het onderhoud aan de trams in Utrecht niet goed wordt uitgevoerd. Daarnaast is bij de Urbos 100, zoals die in Utrecht rijdt, een andere constructie en ander materiaal toegepast”.

Verouderde infrastructuur

De infrastructuur moet aan bepaalde eisen voldoen, en als dat niet het geval is, moet met aangepaste snelheid gereden worden om op lange termijn schade te voorkomen. Reizigers in Utrecht hoeven zich echter geen zorgen te maken. “De infrastructuur in Utrecht is moderner. Het spoor is veel beter en wordt goed onderhouden. Ook de trams zitten technisch anders in elkaar: in Sydney zijn ze van een oudere generatie. “Wat er nu gebeurd is in Sydney is heel vervelend, maar wel duidelijk herleidbaar naar een aantal externe factoren”.

Het CAF-model in Engeland en Sydney is de Urbos 3, de voorganger van de Urbos 100. Dit type wordt in Utrecht voor de Uithoflijn tram 22 gebruikt. Volgens CAF wijkt de tram van de Utrechtse trams af van de trams in Australië en Engeland. Onder meer de constructie is in de Utrechtse versie van deze trams uitgevoerd in aluminium en niet in staal.

Inspecties

Er zouden al eerder inspecties uitgevoerd zijn, waarbij geen scheurvorming is geconstateerd. “Om die redenen ziet CAF geen aanleiding om aanvullende inspecties of maatregelen uit te voeren aan de trams die zijn geleverd aan de provincie Utrecht.”

De PVV wil dat er in Utrecht toch een onafhankelijk onderzoek komt. De partij heeft heeft schriftelijke vragen ingediend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.