Nieuw ballast storten

ProRail vervangt treinbeveiligingssysteem en ballast tussen Sittard en Heerlen

Tussen Sittard en Heerlen rijden vanaf zaterdag 20 november een week lang geen treinen. ProRail gebruikt de TVP (Trein Vrije Periode) onder meer om het spoorbeveiligingssysteem te vervangen en een deel van de ballast te vernieuwen.

De buitendienststelling van het traject Sittard Heerlen duurt tot en met zondag 28 november. Al die tijd rijden zowel de intercity’s van NS als de stoptreinen van Arriva niet. Beide vervoerders zetten tot die tijd vervangend busvervoer in. Over het hele traject gaat ProRail het treinbeveiligingssysteem vernieuwen. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van seinen en kabels en andere kleine objecten in en langs het spoor.

Regenwater

Bij Schinnen en Nuth komt nieuwe ballast te liggen zodat het baanlichaam beter opgewassen is tegen grote hoeveelheden (regen)water en het spoor in betere conditie blijft. In Geleen wordt een tunnelbak onder het spoor aangelegd voor fietsers en wandelaars. En de perrons op de stations Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek worden opgehoogd en vernieuwd. Ook komt er nieuw meubilair.

Nog niet eerder heeft ProRail zoveel verschillende projecten weten samen te brengen tot één groot traject. Een traject dat anders veertien weekenden in beslag zou nemen en nu wordt gerealiseerd in negen dagen.

Circulair beton

Het meubilair wordt aangepakt om de stations weer een moderne uitstraling te geven. De verlichting wordt vervangen voor duurzame LED-verlichting en waar nodig wordt ook de omroepinstallatie vervangen. Daarnaast krijgen alle stations nieuwe bestrating van circulair beton. Deze bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, maar is volgens ProRail even sterk als normaal beton.

Op station Hoensbroek starten ProRail en aannemer Dura Vermeer bij wijze van proef met het inzetten van elektrisch materieel om zoveel mogelijk emissieloos te werken. Mocht dit een succes blijken, willen ProRail en Dura Vermeer dit op grotere schaal gaan inzetten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail vervangt treinbeveiligingssysteem en ballast tussen Sittard en Heerlen | SpoorPro.nl
Nieuw ballast storten

ProRail vervangt treinbeveiligingssysteem en ballast tussen Sittard en Heerlen

Tussen Sittard en Heerlen rijden vanaf zaterdag 20 november een week lang geen treinen. ProRail gebruikt de TVP (Trein Vrije Periode) onder meer om het spoorbeveiligingssysteem te vervangen en een deel van de ballast te vernieuwen.

De buitendienststelling van het traject Sittard Heerlen duurt tot en met zondag 28 november. Al die tijd rijden zowel de intercity’s van NS als de stoptreinen van Arriva niet. Beide vervoerders zetten tot die tijd vervangend busvervoer in. Over het hele traject gaat ProRail het treinbeveiligingssysteem vernieuwen. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van seinen en kabels en andere kleine objecten in en langs het spoor.

Regenwater

Bij Schinnen en Nuth komt nieuwe ballast te liggen zodat het baanlichaam beter opgewassen is tegen grote hoeveelheden (regen)water en het spoor in betere conditie blijft. In Geleen wordt een tunnelbak onder het spoor aangelegd voor fietsers en wandelaars. En de perrons op de stations Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek worden opgehoogd en vernieuwd. Ook komt er nieuw meubilair.

Nog niet eerder heeft ProRail zoveel verschillende projecten weten samen te brengen tot één groot traject. Een traject dat anders veertien weekenden in beslag zou nemen en nu wordt gerealiseerd in negen dagen.

Circulair beton

Het meubilair wordt aangepakt om de stations weer een moderne uitstraling te geven. De verlichting wordt vervangen voor duurzame LED-verlichting en waar nodig wordt ook de omroepinstallatie vervangen. Daarnaast krijgen alle stations nieuwe bestrating van circulair beton. Deze bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, maar is volgens ProRail even sterk als normaal beton.

Op station Hoensbroek starten ProRail en aannemer Dura Vermeer bij wijze van proef met het inzetten van elektrisch materieel om zoveel mogelijk emissieloos te werken. Mocht dit een succes blijken, willen ProRail en Dura Vermeer dit op grotere schaal gaan inzetten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.