In Krimpen aan de Lek is een bushalte verpletterd door een omgevallen boom, foto: ANP

Omgewaaide bomen hinderen treinverkeer na hevige herfststorm

De nasleep van de harde herfststorm heeft donderdag op diverse plekken in Nederland voor problemen op het spoor gezorgd. Op diverse spoortrajecten moesten bomen van het spoor worden verwijderd, waardoor donderdagochtend op verschillende trajecten geen treinen konden rijden. 

Tussen Breda en Gilze-Rijen was het treinverkeer donderdagochtend gestremd vanwege een boom op het spoor. Datzelfde was het geval op de trajecten Den Dolder-Amersfoort Centraal, Roosendaal-Essen, Bergen op Zoom-Amsterdam en Oss-Den Bosch. Rond het middaguur kon het treinverkeer op het merendeel van de trajecten worden hervat. In Krimpen aan de Lek werd een bushalte verpletterd (zie foto) door een omgevallen boom.

Op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam Centraal en Breda konden er tot ongeveer 9.00 uur geen treinen rijden vanwege de harde wind. Op de HSL-spoorbrug over de rivier Hollandsch Diep zijn in november vorig jaar windschermen geïnstalleerd. Deze schermen zijn echter niet bestand tegen zeer zware windstoten.

Schade en gewonden door windhozen

Aannemers, ProRail, politie, brandweer en andere hulpdiensten zijn donderdag druk in de weer met omgewaaide bomen, schuttingen en afgewaaide dakpannen. In Barendrecht raakten vier mensen gewond door de gevolgen van een windhoos. In het Gelderse ‘s-Heerenberg was een mini-tornado die voor zover bekend weinig schade heeft aangericht.

Natuurgeweld

Een windhoos in Barendrecht veroorzaakte forse schade. Tuinhuisjes werden vernield, bomen waaiden om en kwamen op auto’s terecht en trampolines waaiden door de lucht. De veiligheidsregio verwacht dat bewoners en hulpdiensten in de Zuid-Hollandse plaats een groot deel van donderdag bezig zullen zijn met het opruimen van de ravage. De precieze omvang van de schade is nog onduidelijk.

Behalve het natuurgeweld in Barendrecht en ‘s-Heerenberg was er ook op veel andere plaatsen onweer met soms zware windstoten. In Hoek van Holland was er een noordwesterstorm met windvlagen met snelheden tot boven 100 kilometer per uur.

Vooral in het westen en noorden van het land regent het donderdagochtend hard. In Rotterdam en in de omgeving van IJmuiden was in de vroege ochtend al meer dan 40 millimeter regen gevallen.

Bron: MvG/ANP

Update: 12.05 uur

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Omgewaaide bomen hinderen treinverkeer na hevige herfststorm”

Evert Molensteen|21.10.21|11:58

Nu ben ik in 1967 bij het spoor (seinwezen) gaan werken en in 2007 met Vut prepensioen mogen gaan . Vanaf die tijd zijn er ieder na jaar problemen met omvallende bomen op het spoor. Dus de vraag waarom zijn er in die jaren de bomen langs het spoor niet verwijderd minstens 30 meter van het spoor ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Omgewaaide bomen hinderen treinverkeer na hevige herfststorm | SpoorPro.nl
In Krimpen aan de Lek is een bushalte verpletterd door een omgevallen boom, foto: ANP

Omgewaaide bomen hinderen treinverkeer na hevige herfststorm

De nasleep van de harde herfststorm heeft donderdag op diverse plekken in Nederland voor problemen op het spoor gezorgd. Op diverse spoortrajecten moesten bomen van het spoor worden verwijderd, waardoor donderdagochtend op verschillende trajecten geen treinen konden rijden. 

Tussen Breda en Gilze-Rijen was het treinverkeer donderdagochtend gestremd vanwege een boom op het spoor. Datzelfde was het geval op de trajecten Den Dolder-Amersfoort Centraal, Roosendaal-Essen, Bergen op Zoom-Amsterdam en Oss-Den Bosch. Rond het middaguur kon het treinverkeer op het merendeel van de trajecten worden hervat. In Krimpen aan de Lek werd een bushalte verpletterd (zie foto) door een omgevallen boom.

Op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam Centraal en Breda konden er tot ongeveer 9.00 uur geen treinen rijden vanwege de harde wind. Op de HSL-spoorbrug over de rivier Hollandsch Diep zijn in november vorig jaar windschermen geïnstalleerd. Deze schermen zijn echter niet bestand tegen zeer zware windstoten.

Schade en gewonden door windhozen

Aannemers, ProRail, politie, brandweer en andere hulpdiensten zijn donderdag druk in de weer met omgewaaide bomen, schuttingen en afgewaaide dakpannen. In Barendrecht raakten vier mensen gewond door de gevolgen van een windhoos. In het Gelderse ‘s-Heerenberg was een mini-tornado die voor zover bekend weinig schade heeft aangericht.

Natuurgeweld

Een windhoos in Barendrecht veroorzaakte forse schade. Tuinhuisjes werden vernield, bomen waaiden om en kwamen op auto’s terecht en trampolines waaiden door de lucht. De veiligheidsregio verwacht dat bewoners en hulpdiensten in de Zuid-Hollandse plaats een groot deel van donderdag bezig zullen zijn met het opruimen van de ravage. De precieze omvang van de schade is nog onduidelijk.

Behalve het natuurgeweld in Barendrecht en ‘s-Heerenberg was er ook op veel andere plaatsen onweer met soms zware windstoten. In Hoek van Holland was er een noordwesterstorm met windvlagen met snelheden tot boven 100 kilometer per uur.

Vooral in het westen en noorden van het land regent het donderdagochtend hard. In Rotterdam en in de omgeving van IJmuiden was in de vroege ochtend al meer dan 40 millimeter regen gevallen.

Bron: MvG/ANP

Update: 12.05 uur

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Omgewaaide bomen hinderen treinverkeer na hevige herfststorm”

Evert Molensteen|21.10.21|11:58

Nu ben ik in 1967 bij het spoor (seinwezen) gaan werken en in 2007 met Vut prepensioen mogen gaan . Vanaf die tijd zijn er ieder na jaar problemen met omvallende bomen op het spoor. Dus de vraag waarom zijn er in die jaren de bomen langs het spoor niet verwijderd minstens 30 meter van het spoor ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.