Station Middelburg

Station Middelburg wordt de komende jaren volledig gerenoveerd

Station Middelburg wordt de komende jaren flink gerenoveerd. Het stationsgebouw wordt slimmer ingedeeld, de perronkap en reizigerstunnel worden opgeknapt en het stationsgebied wordt vernieuwd. Met de werkzaamheden zijn enkele miljoenen gemoeid.

NS, ProRail en de gemeente Middelburg bekijken op dit moment hoe we de werkzaamheden het beste kunnen worden ingepast.

Grondige renovatie

Het station staat al jaren op de nominatie voor een grondige aanpak. Afgelopen jaar was er een forse tegenslag toen bleek dat ook de fundering van het monumentale gebouw vernieuwd moest worden. “We hebben de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan naar een oplossing”, zegt NS-projectleider Ken Prijn. “Herstellen blijkt niet mogelijk en dus komt er een compleet nieuwe fundering plus vloer.” Dat de fundering zo slecht was leek een tegenvaller, maar biedt nu ook weer kansen om het gebouw niet alleen te renoveren, maar ook opnieuw in te richten.

“We willen de ruimte in het station slimmer indelen en beter aan laten sluiten bij de behoefte van de reiziger”, zegt stationsmanager Marion den Hooglander. “Aan de kant van de reizigerstunnel willen we een horecagelegenheid. Dan is het makkelijk om nog snel met een kop koffie of een versnapering de trein in te stappen. Bovendien kun je daar verwarmd wachten op de trein.”

De stationshal wordt nu bijna niet gebruikt. “Daarom gaan we kijken naar een nieuwe invulling. Maar net als bij de rest van het station hangt dat af van ondernemers of initiatieven die interesse hebben in een of meerdere ruimtes.” Daarnaast zal de fietsenstalling gebruikersvriendelijker worden ingericht.

Station Middelburg

Stationsgebied

Het gebied rondom het stationsgebouw krijgt een nieuwe ‘look and feel’, zegt ProRail-projectmanager Eric-Jan Luijk. “Naast het stationsgebouw wordt het perron opgehoogd zodat deze gelijkvloers ligt met de instap van de trein. Deze hoogte is belangrijk om personen met een mobiliteitsbeperking toch zelfstandig gebruik te kunnen laten maken van de trein.” Daarbij wordt ook de monumentale perronkap gerenoveerd en zal de wateroverlast in de reizigerstunnel worden teruggedrongen. De reizigerstunnel krijgt een mooiere uitstraling die beter past bij de directe omgeving.

Met de komst van nieuwe studentenhuisvestiging bij het station kan het stationsgebied niet achterblijven, vindt wethouder Chris Simons. “Voor de toekomstige mobiliteit zijn openbaar vervoer en duurzaamheid heel belangrijk. Het station van Middelburg wordt als mobiliteitshub beschouwd, een plaats waar verschillende vervoersvormen samenkomen. Bijvoorbeeld een goed functionerende voorzieningen als kiss-and-ride en park-and-ride horen daarbij. Hiermee krijgt het station van Middelburg een spilfunctie.”

Uitvoeringspuzzel

Omdat er veel verschillende werkzaamheden op een relatief kleine ruimte zijn voorzien en het station altijd in dienst blijft is de uitvoeringspuzzel volgens de betrokken partijen nog niet geheel gelegd. Wel is al duidelijk dat het werk wordt opgedeeld in verschillende projecten, om de overlast zo veel mogelijk te beperken. Er wordt begonnen met het stationsgebouw. Daarna volgen de werkzaamheden aan het gebied rondom het stationsgebouw (de perronkap en de reizigerstunnel). Als laatste is het stationsplein aan de beurt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.