Het treinverkeer ligt plat door een telefoniestoring bij ProRail

Oorzaak telefoniestoring ProRail zat in server Amsterdam

De telefoniestoring die op 16 september het treinverkeer in heel Nederland vrijwel platlegde, is ontstaan in de servers van ProRail in Amsterdam en niet in Rotterdam. Problemen met het back-up systeem zorgden voor veel vertraging bij het oplossen van de storing. Dat meldt staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat op basis van informatie van ProRail.

Volgens Van Weyenberg is er sprake van voortschrijdend inzicht bij ProRail. De spoorbeheerder en zijn telefonieprovider Mobirail onderzoeken nog wat er precies gebeurd is en hoe herhaling kan worden voorkomen. De uitkomsten hiervan worden komend voorjaar bekendgemaakt in de jaarlijkse rapportage impactvolle verstoringen van ProRail.

Kamervragen

In antwoord op Kamervragen van D66-Kamerlid Faissal Boulakjar benadrukt Van Weyenberg nog eens dat de storing op 16 september een andere oorzaak lijkt te hebben dan die op 31 mei dit jaar. “Echter, de gevolgen voor het treinverkeer waren vergelijkbaar en uitermate onwenselijk.”

Boulakjar vraagt zich ook af welke veranderingen ProRail sinds de storing op 31 mei heeft doorgevoerd om het telefoniesysteem robuuster en minder storingsgevoelig te maken.

Die oplossing is – zo licht ProRail toe – tweeledig. Enerzijds is voorkomen dat het traag verlopen van het synchronisatieproces kan leiden tot uitval van verbindingen. Anderzijds is de monitoring van de systemen
aangepast, zodat sneller en adequater gereageerd kan worden wanneer een synchronisatieproces vertraagt.

Terugvaloptie

Op basis van de informatie van ProRail constateert Van Weyenberg dat het back-up systeem niet naar behoren gewerkt heeft. “Dat is onwenselijk. Ik vind het belangrijk dat achterhaald wordt waarom de terugvaloptie niet direct werkte, en dat wordt gekeken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.”

ProRail en de provider hebben naar aanleiding van beide verstoringen de monitoring en het storingsherstel aangescherpt. “Dat neemt niet weg dat het van belang is dat zij goed laten onderzoeken wat er aanvullend nodig is om de redundante systemen goed te laten functioneren en dat zij aanvullende adequate verbetermaatregelen treffen. ProRail betrekt daarbij ook de periode van overschakeling tussen de systemen.”

Voor het telefoniesysteem, dat verzorgd wordt door Mobirail, staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet heeft de locatie eerst zelf een back-up mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom.

Maatregelen

Volgens de spoorbeheerder laten de onderzoeksresultaten tot nu toe zien dat de storing van 16 september een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was. Na deze storing zijn er maatregelen genomen om die situatie te voorkomen.

Op 16 september werkte de back-up in Amsterdam niet, maar de tweede back-up in Rotterdam zou wel hebben gewerkt. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat volgens ProRail een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.