
Bij Nijmegen verwijderde spoorstaven naar Museumstoomtram
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft van ProRail 3,5 kilometer aan oude rails gekregen. De spoorstaven stammen uit de jaren twintig van de vorige eeuw en zijn afgelopen zomer verwijderd bij de werkzaamheden aan het opstelterrein in Nijmegen.
Daar is gedurende de zomermaanden ongeveer 11 kilometer aan spoorstaaf verwijderd. Het gros ervan is gedoneerd, omdat hergebruik gezien de leeftijd niet aan de orde was. Om te voorkomen dat het materiaal verloren gaat, heeft de zogeheten coördinator hergebruik derden, volgens ProRail een soort ‘materiaalmakelaar’, ervoor gezorgd dat de spoorstaven geschonken werden.
Volgens museumdirecteur René van den Broeke komt de gift op een uitstekend moment. “Er wordt jaarlijks een kilometer aan spoorrails vervangen in een onderhoudscyclus. Voorts staan over enkele jaren veranderingen in de planning van onze emplacementen in Hoorn, Zwaag en Abbekerk. Ook daarvoor is meer rails nodig”, tekent het Noordhollands Dagblad op.
De op maat geslepen spoorstaven zijn door spooraannemer Strukton per spoor vervoerd. Hierdoor konden secties van 60 meter op transport. Dit bespaarde niet alleen extra snijkosten, maar betekende tevens dat er naar schatting tientallen vrachtwagens minder nodig waren voor het vervoer.
Voor het natransport is een historische diesellocomotief, de NS 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel, ingezet. ProRail wil in de toekomst vaker dergelijke transporten per trein uitvoeren. De spoorbeheerder streeft er bovendien naar om in 2030 minimaal de helft van al het gebruikte materieel te hergebruiken.
Lees meer:
- Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaalMarktplaats voor gebruikte spoormaterialen moet duurzame ambities ProRail waarmaken
- Staatsecretaris: afspraken over hergebruik spoormaterialen moeten internationaal gelden
- Historische stoomtram maakt eerste rit op biokool
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?