Bij Nijmegen verwijderde spoorstaven naar Museumstoomtram

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft van ProRail 3,5 kilometer aan oude rails gekregen. De spoorstaven stammen uit de jaren twintig van de vorige eeuw en zijn afgelopen zomer verwijderd bij de werkzaamheden aan het opstelterrein in Nijmegen.

Daar is gedurende de zomermaanden ongeveer 11 kilometer aan spoorstaaf verwijderd. Het gros ervan is gedoneerd, omdat hergebruik gezien de leeftijd niet aan de orde was. Om te voorkomen dat het materiaal verloren gaat, heeft de zogeheten coördinator hergebruik derden, volgens ProRail een soort ‘materiaalmakelaar’, ervoor gezorgd dat de spoorstaven geschonken werden.

Volgens museumdirecteur René van den Broeke komt de gift op een uitstekend moment. “Er wordt jaarlijks een kilometer aan spoorrails vervangen in een onderhoudscyclus. Voorts staan over enkele jaren veranderingen in de planning van onze emplacementen in Hoorn, Zwaag en Abbekerk. Ook daarvoor is meer rails nodig”, tekent het Noordhollands Dagblad op.

De op maat geslepen spoorstaven zijn door spooraannemer Strukton per spoor vervoerd. Hierdoor konden secties van 60 meter op transport. Dit bespaarde niet alleen extra snijkosten, maar betekende tevens dat er naar schatting tientallen vrachtwagens minder nodig waren voor het vervoer.

Voor het natransport is een historische diesellocomotief, de NS 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel, ingezet. ProRail wil in de toekomst vaker dergelijke transporten per trein uitvoeren. De spoorbeheerder streeft er bovendien naar om in 2030 minimaal de helft van al het gebruikte materieel te hergebruiken.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bij Nijmegen verwijderde spoorstaven naar Museumstoomtram | SpoorPro.nl

Bij Nijmegen verwijderde spoorstaven naar Museumstoomtram

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft van ProRail 3,5 kilometer aan oude rails gekregen. De spoorstaven stammen uit de jaren twintig van de vorige eeuw en zijn afgelopen zomer verwijderd bij de werkzaamheden aan het opstelterrein in Nijmegen.

Daar is gedurende de zomermaanden ongeveer 11 kilometer aan spoorstaaf verwijderd. Het gros ervan is gedoneerd, omdat hergebruik gezien de leeftijd niet aan de orde was. Om te voorkomen dat het materiaal verloren gaat, heeft de zogeheten coördinator hergebruik derden, volgens ProRail een soort ‘materiaalmakelaar’, ervoor gezorgd dat de spoorstaven geschonken werden.

Volgens museumdirecteur René van den Broeke komt de gift op een uitstekend moment. “Er wordt jaarlijks een kilometer aan spoorrails vervangen in een onderhoudscyclus. Voorts staan over enkele jaren veranderingen in de planning van onze emplacementen in Hoorn, Zwaag en Abbekerk. Ook daarvoor is meer rails nodig”, tekent het Noordhollands Dagblad op.

De op maat geslepen spoorstaven zijn door spooraannemer Strukton per spoor vervoerd. Hierdoor konden secties van 60 meter op transport. Dit bespaarde niet alleen extra snijkosten, maar betekende tevens dat er naar schatting tientallen vrachtwagens minder nodig waren voor het vervoer.

Voor het natransport is een historische diesellocomotief, de NS 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel, ingezet. ProRail wil in de toekomst vaker dergelijke transporten per trein uitvoeren. De spoorbeheerder streeft er bovendien naar om in 2030 minimaal de helft van al het gebruikte materieel te hergebruiken.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.