‘Connecting Europe Express moet in actie resulteren, niet in een herhalingsoefening’

Foto: CEE

Er moeten concrete stappen gezet worden om de spoorsector te verbeteren, zeiden Corina de Jongh van kennisnetwerk Railforum en Caroline Koiter van informatieplatform Rail Cargo Information in de uitzending van SpoorProTV. De aankomst in Nederland van de speciaal voor het Europees Jaar van het Spoor samengestelde trein Connecting Europe Express (CEE) is hiervoor een uitgelezen kans, stellen zij.

Aanstaande zondag zal de CEE om 10.15 uur vanuit de Duitse grensplaats Bad Bentheim vertrekken, om vervolgens om 13.30 in Amsterdam te arriveren. Tijdens dit deel van de ongeveer 20.000 kilometer tellende tocht van de CEE krijgen ambtenaren van de Europese Commissie (EC) en de Duitse delegatie van directeur NS International Heike Luiten en ProRail-topman John Voppen meer informatie over wat er zoal speelt op en rond het spoor in Nederland. Dat begint al bij de grensovergang en niet zonder goede reden, legt De Jongh uit.

“Het oversteken van grenzen is natuurlijk een van de doelen achter deze trein; we willen graag laten zien wat de verbindende kracht is van een goed Europees spoorsysteem. Daarnaast willen we inzicht krijgen in de uitdagingen die je nog tegen komt onderweg. Ter illustratie, onderweg is er van treinstellen gewisseld vanwege afwijkende spoorwijdten. Ook zijn bij vrijwel iedere grens locomotieven en machinisten vervangen. Kortom, wat kan de EC doen en wat moet er met de landen afzonderlijk afgesproken worden zodat het spoor de geprefereerde vervoersmethode wordt?”

Belangrijk om jongeren aan te trekken

Aan boord van de CEE zijn overigens lang niet alleen hoogwaardigheidsbekleders. Er is ook plaats voor jongeren. “Deze groep roept misschien wel het hardst om international treinverkeer, die hebben behoefte aan dergelijke verbindingen. Voor de sector is het van belang dat we jongeren aantrekken, aangezien er veel personeel nodig is. Met de zogeheten hop on-campagne willen we jongeren enthousiasmeren voor de spoorsector”, zegt De Jongh.

Onder de jongeren niet alleen diegenen met passie voor het spoor, maar ook studenten die de minor railtechniek doen aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast reizen er promovendi van de verschillende technische universiteiten mee.

Ondernemerschap in spoorsector injecteren

Ondertussen wordt op Amsterdam Centraal zondag een zogeheten innovatiemarkt georganiseerd, om bedrijven, vervoerders en spoorbeheerders te laten zien wat er qua innovatie in Nederland allemaal gaande is. “We willen daar met voorbeelden uit de praktijk laten zien dat we trots zijn op de vindingen die in Nederland zijn gedaan en worden toegepast”.

Ook moet met de innovatiemarkt de boodschap van samenwerking uitgedragen worden, benadrukt De Jongh. “De uitdagingen in de spoorsector zijn zo complex dat niemand dat in zijn eentje aankan. We moeten de innovatiekracht van het bedrijfsleven gebruiken om de sector, die toch nog altijd bekend staat als ambtelijk en stroperig, kennis te laten maken met ondernemerschap”.

Wat De Jongh betreft zijn de activiteiten rond de doorreis van de CEE en succes als betrokkenen uit binnen- en buitenland het met elkaar eens kunnen worden over hoe de spoorsector internationaler, efficiënter, klantvriendelijker, innovatiever en duurzamer te werk kan gaan. “We moeten concreet duidelijk moeten maken hoe we dit samen gaan doen. Er moet een actieplan komen, geen herhaling van de diagnose.”

Bekijk hier het interview met Corina de Jongh en Caroline Koiter:

Aansluiting zoeken met andere evenementen en initiatieven

Railforum en Rail Cargo organiseren een rondetafelgesprek waar onder meer mensen van de havens en ProRail met elkaar in gesprek gaan over de uitdagingen waar goederenvervoerders voor staan. Daarnaast zal Rail Cargo Information de delegatie aan boord van de CEE bijpraten over het goederenvervoer in Nederland, hoe de zaken ervoor staan, welke uitdagingen er zijn en wat er geleerd kan worden van best practices elders.

Op Rotterdam Centraal wordt ook van alles georganiseerd, waaronder een marktplaats om de modal shift onder de aandacht te brengen. “Daar praat ProRail de aanwezigen bij over de infrastructuur en projecten”, zegt Koiter.

“De aankomst van de CEE valt een beetje samen met het imago-offensief dat we eerder in september begonnen zijn en we met partners als ProRail, havenbedrijven en Daily Cargo Transport hebben uitgewerkt”, gaat Koiter verder, want ook na het vertrek van de trein en het einde van het Europees Jaar van het Spoor moet de spotlight op het spoorgoederenvervoer blijven.

Railforum wil daarom de aansluiting blijven zoeken met evenementen en initiatieven die daarvoor gunstig kunnen zijn, zoals de VN-klimaatconferentie COP26. Om ook verladers in het buitenland te verbinden worden er tevens webinars georganiseerd het komende jaar.

Lees meer:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Connecting Europe Express moet in actie resulteren, niet in een herhalingsoefening’ | SpoorPro.nl

‘Connecting Europe Express moet in actie resulteren, niet in een herhalingsoefening’

Foto: CEE

Er moeten concrete stappen gezet worden om de spoorsector te verbeteren, zeiden Corina de Jongh van kennisnetwerk Railforum en Caroline Koiter van informatieplatform Rail Cargo Information in de uitzending van SpoorProTV. De aankomst in Nederland van de speciaal voor het Europees Jaar van het Spoor samengestelde trein Connecting Europe Express (CEE) is hiervoor een uitgelezen kans, stellen zij.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.