start werkzaamheden Leiden-Utrecht

Werkzaamheden frequentieverhoging sprinter Leiden-Utrecht gestart

Tussen Leiden en Utrecht zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart om het spoor klaar te maken voor twee extra sprinters rond en tijdens de spitsuren. Vanaf 12 december moet er dan elk kwartier een gaan rijden. ProRail, de betrokken gemeentes en de provincie Zuid-Holland gaven afgelopen vrijdag het startsein voor de werkzaamheden. 

Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk vinden de meeste aanpassingen plaats om de kwartierdienst mogelijk te maken. Daarbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. De gemeente past een aantal verkeerssituaties aan op de wegen rondom de spoorwegovergangen voor extra veiligheid. Daarom sluiten provincie Zuid-Holland, gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail een driepartijenovereenkomst.

Herfstvakantie

De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. De meeste werkzaamheden staan gepland in de week van 16 tot en met 24 oktober (herfstvakantie). Dan is de spoorwegovergang Goudseweg in Bodegraven-Reeuwijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De aanpassingen aan fiets- en voetpaden voert de gemeente in deze week in delen uit. Fietsers en voetgangers behouden een veilige doorgang langs het werk.

In diezelfde week voert de spooraannemer, VolkerRail, in opdracht van ProRail de nodige werkzaamheden uit op en rondom het spoor in zowel Bodegraven-Reeuwijk als in Alphen aan den Rijn. Deels gebeurt dat in de nacht, maar van 22 tot 25 oktober rijden er overdag ook geen treinen vanwege de werkzaamheden. Op 12 december gaat de dienstregeling van 2022 in en kunnen de extra spitstreinen rijden.

Nieuw station

Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, Provincie Zuid-Holland, NS en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoekt ProRail de mogelijkheden om ook buiten de spits meer treinen per uur te laten rijden en voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk.

Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail-regiodirecteur Helga Cuijpers op vrijdag 24 september 2021 de samenwerking.

Spoorkaart aanpassingen Leiden-Utrecht

De volgende aanpassingen moeten worden gedaan:

Bodegraven-Reeuwijk
-Bij de Prinsendijk / Zuidzijde past gemeente Bodegraven-Reeuwijk de weg aan. Er komt een passeerhaven nabij de overweg over het spoor.
-De gemeente past de verkeerssituatie bij de overweg Goudseweg aan. Doel is filevorming op de spooroverweg te voorkomen en een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren.
-ProRail verkort de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn.
-ProRail past de perronopgangen bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg aan.
-Bij de overweg Korte Waarder-Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en de rijbaan.
-ProRail bouwt een nieuw onderstation voor de stroomvoorziening aan de Molendijk in Nieuwerbrug.
-Twee openbare niet actief beveiligde overwegen (NABO) worden opgeheven: het voetpad bij de Dubbele Wiericke bij Nieuwerbrug en het voetpad aan de Vlietkade in Bodegraven. Bij de Vlietkade past ProRail de wandelroute aan door een vlonder te plaatsen onder de spoorbrug over de Vliet.
-ProRail is in gesprek met diverse betrokkenen om veertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken, waarvan er acht in Bodegraven-Reeuwijk liggen. Uiteindelijke doel is deze op te heffen.

Alphen aan den Rijn
-Vervangen van een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden.
-Aanpassen van de treinbeveiliging en energievoorziening.
-Plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.
-Inkorten perron op Station Alphen aan den Rijn om nieuwe seinen toe te voegen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.