Station Assen

Station Assen wint publieksprijs Beste Gebouw van 2021

Het nieuwe stationsgebouw in Assen, ontworpen door architectenbureaus Powerhouse Company en De Zwarte Hond, is door het publiek verkozen tot beste gebouw van Nederland 2021. Het gebouw met de opvallende houten kap werd begin vorig jaar opgeleverd. Daarbij werd ook de hele stationsomgeving vernieuwd.

De jury riep het Van der Valk-hotel van Wiel Arets Architects op de Zuidas in Amsterdam uit tot BNA Beste Gebouw van het Jaar. Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) reikt de prijs voor het beste gebouw ieder jaar uit. De vakjury, onder voorzitterschap van oud-D66-voorman Alexander Pechtold, selecteerde uit 108 inzendingen twaalf genomineerden, die allemaal kans maakten op de vakjuryprijs en de publieksprijs.

Stationsomgeving

Spoorbeheerder ProRail en hoofdaannemer Hegeman zijn in 2016 gestart aan de bouw van het nieuwe station Assen. De werkzaamheden aan het spoor zijn in 2017 afgerond, maar het totale eindresultaat werd in 2020 opgeleverd. Naast het gebouw ging ook de hele stationsomgeving op de schop. Er kwamen nieuwe liften, bredere trappen en een nieuwe tunnel, met ingang aan de oostkant.

Perron 1 werd langer en breder, zodat intercity’s hier kunnen stoppen. Verder zijn de sporen vernieuwd en wissels weggehaald. Dit verkleint de kans op storingen. Sinds de verbouwing is er ruimte voor een extra spitstrein. Ook kwam er een nieuwe fietsenstalling.

Grootste houtconstructie

Station Assen was genomineerd in de categorie Identiteit en icoonwaarde. De Prijs voor Beste gebouw 2021 is een initiatief van de branchevereniging voor architectenbureau’s BNA. De driehoekige houten kap is de blikvanger van het gebouw en is met 3000 m2 een van de grootste houten constructies van Nederland. De kap is voorzien van speciale begroeiing: sedum. Deze kleine plantjes houden regenwater vast en zorgen voor natuurlijke koeling, zoals op alle groene daken.

De vakjury, onder voorzitterschap van Alexander Pechtold, is onder de indruk van de iconische waarde van het station: “Met een helder stedenbouwkundig en architectonisch gebaar geeft Station Assen identiteit aan de stad. Onder de iconische houten luifel strekt de rode loper zich uit vanaf het station naar de binnenstad. Een uitnodigende, herkenbare en toegankelijke entree naar de stad, waar reizigers zich gemakkelijk kunnen oriënteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Station Assen wint publieksprijs Beste Gebouw van 2021”

asierts|20.09.21|10:36

Dra-ma-tisch. Wéér spuugt alles & iedereen de treinreiziger vol in de smoel. Het zoveelste bewijs op rij dat sector en overheid puur & alleen systeemautistisch vanuit hun eigen perspectief denken, en volkomen blind zijn voor de (keuze)klant. Typisch communistisch-planeconomisch opereren.

aad oost|20.09.21|12:03

Doet me toch onwillekeurig denken aan het Centraal Station in Rotterdam …

aad oost|20.09.21|12:05

Het kapontwerp doet me onwillekeurig denken aan het Centraal Station van Rotterdam.

Teko Salverda|20.09.21|15:12

Over smaak…enz. Maar de functionaliteit is een ander hoofdstuk. Rtd heeft een vergelijkbare luifel. Is volgens velen fraai, maar biedt de reiziger die graag droog de tramhaltes bereikt, geen beschutting.

asierts|21.09.21|12:51

@ Aad @ Teko : het grote verschil tussen Rtd en Asn is dat je in Rtd wel droog staat op het perron…
In Assen heeft Intercity-spoor 1 richting Zl-Randstad gewoon GEEN overkapping. Een paar zielige abri’s, that’s it.
Komende uit Zwolle is het nog idioter. Daar is nog de oude perronoverkapping, maar het perron moest zonodig 4 meter breder gemaakt worden. De overkapping is echter ongewijzigd. 100% spoorsysteemautisme.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.