Het treinverkeer ligt plat door een telefoniestoring bij ProRail

Storing communicatiesysteem spoor ontstond in telefonieservers Rotterdam

De telefoniestoring op het spoor donderdag lijkt te zijn ontstaan in de telefonieservers in Rotterdam. Dat blijkt volgens ProRail uit een eerste onderzoek.

De back-up in Rotterdam zelf werkte niet, maar de tweede back-up in Amsterdam zou wel hebben gewerkt. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat volgens ProRail een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken.

Back-up mogelijkheid

Voor het telefoniesysteem, dat verzorgd wordt door Mobirail, staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet heeft de locatie eerst zelf een back-up mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom.

De spoorbeheerder zegt dat de onderzoeksresultaten laten zien dat de storing van donderdag een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was. Na deze storing zijn er maatregelen genomen om die situatie te voorkomen.

Reizigers zijn gestrand op Rotterdam Centraal vanwege een telefoniestoring bij ProRail
Gestrande reizigers gestrand op Rotterdam Centraal.

Donderdagavond werd rond half zes het treinverkeer ernstig ontregeld door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten van ProRail. Daardoor werd het treinverkeer bijna volledig stilgelegd, na 19.00 uur werd het weer beperkt opgestart. Een deel van het treinverkeer had last van de nasleep van de storing, waardoor een aantal reizigers urenlang op stations doorbrachten, in afwachting op een trein naar huis. Een aantal kwam daardoor pas rond middernacht thuis aan.

‘Twee storingen in één jaar is echt te veel’

NS-topvrouw Marjan Rintel liet vrijdag in het radioprogramma 1 Op 1 (NPO Radio 1) weten dat ze twee storingen in één jaar “echt te veel” vindt. Ze zegt dat ze ProRail gaat vragen “om de garantie dat dit niet meer gebeurt”.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV eist dat ProRail de gedupeerden van de landelijke storing financieel compenseert. “De wet zegt dat vervoerders niet aansprakelijk zijn voor de gevolgen van vertragingen in het OV. “ProRail is geen vervoerder, maar een infrabeheerder. Daarom is het niet meer dan redelijk, dat ProRail de reizigers schadeloos stelt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Storing communicatiesysteem spoor ontstond in telefonieservers Rotterdam”

Pat Rick|17.09.21|16:10

Regelmatig de systemen testen. Ook de failovers dus. Digitalisering zal steeds belangrijker worden, ook in de spoorwereld en dan is het belangrijk om een platte organisatie te hebben. Platte organisaties kunnen beter tegen een veranderende technologisch landschap dan een pyramidestructuur. Want in een platte organisatie komen IT-specialisten en verkeersleiders beter tot hun recht. Lees het boek: Eckart’s notes, ook gewoon leuk om te lezen!

asierts|20.09.21|12:07

@ Pat Rick: het is geen testprobleem, maar een sturings- en ontwerpprobleem. In de klassieke telecom & seinwezen was men veel preciezer en op topkwaliteit gericht. Telefonie op basis van IT is telefonie op basis van marketingpraatjes, agile-aanrommelen en fixen van fouten (“als het kalf verdronken is, bugfixt men de put”). Niet echt geschikt voor mission- & safety critical bedrijfstoepassing…

Ruud Thijssen|20.09.21|12:08

Daar sta je dan op het station. Let op de omroep. Welke omroep ? Niks, nada, noppes. Alleen het absurde advies om niet met de trein te reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.