schipholtunnel

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren

Door reizigers te ontzorgen bij het boeken van internationale treintickets, bagage en omboeken kan de trein een alternatief worden voor korte vluchten naar bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn. Vooral bij gecombineerde trein-vliegreizen. Dat blijkt uit een studie van de TU Delft.

Vanuit Brussel, Londen, Düsseldorf en Berlijn vliegen reizigers vaak met KLM naar Schiphol, om vervolgens over te stappen op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij. Er valt meteen winst te halen uit simplificatie en optimalisatie van de aansluiting van trein op het vliegtuig, zegt TU Delft-lector Suzanne Hiemstra in De Telegraaf. Zij begeleidde het afstudeerproject over dit onderwerp van Rosa Hendrikx. “Er is niet per se meteen nieuw spoor nodig om meer luchtreizigers de trein in te lokken. Met één boekingssysteem, betere afstemming, samenwerking en service kan al veel bereikt worden.”

Verschuiving

Onder meer door een oplossing te bieden voor de bagage die reizigers nu nog zelf van de trein naar de luchthaven moeten slepen en de incheckprocedure die ze daarna moeten doorlopen. Een naadloze reisbeleving met voldoende zekerheid dat trein en vliegtuig op elkaar aansluiten en een alternatief wanneer dit niet zo is, moet meer mensen over de streep krijgen. Het afstudeerproject van de Faculteit Industrieel Ontwerpen onderzoekt wat er voor nodig is om in 2030 de verschuiving te maken van vluchten in meerdere etappes naar lucht-treinreizen binnen Europa.

Hierbij zijn NS International, Schiphol Group, KLM en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betrokken. Deze AirRail Alliance heeft de ambitie om tegen 2030 ongeveer 12.000 reizigers per dag te laten reizen naar Schiphol, wat kan leiden tot vervanging van 63.000 vluchten op jaarbasis.

Bij het onderzoek was volgens de TU Delft het perspectief van de gebruiker leidend en werd onderzocht hoe de toekomstige lucht-treinreis echt zou kunnen voldoen aan de behoeften en wensen van de internationale lucht-spoorreiziger. De uitkomsten worden gebruikt voor een ​​ontwerpvisie voor Air-Rail reizen die zorgt voor een naadloze reiservaring tussen vluchten en internationale treinen binnen Europa.

Niet goed geïntegreerd

Uit de analyse blijkt in ieder geval dat internationale treinen en vluchten nu niet goed geïntegreerd zijn, waardoor het systeem moeilijk toegankelijk is, resulteert in een onsamenhangende service en een onzekere reiservaring. Dit heeft een negatieve invloed op de keuze voor een duurzamer alternatief voor de lucht-luchtreis.

NS, ProRail, Schiphol en KLM presenteerden eind 2020 al de Actieagenda Trein en Luchtvaart hierin werden Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn al genoemd als kansrijke bestemmingen voor een gecombineerde trein-luchtreis.

Bekijk hier het volledige rapport.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren”

asierts|15.09.21|14:19

Wat een onzin. Zolang je met de trein nog steeds uuuuuuuren langer over doet met talloze tussenstops, stapt er geen kip over van vliegtuig naar trein. Kan je nog zulke mooie theoretisch-academische modelletjes en verhaaltjes opschrijven, maar is gewoon de realiteit van de kiezende klant.

Pat Rick|15.09.21|17:55

AirRail kan nuttig zijn op buitenlandse HSL-bestemmingen voor een deel van de reizigers/vluchten. Maar laat NL dan werken aan HSL-Oost, voor die snelle trein naar Berlijn, beloofd door Van Boxtel. Want hij heeft zich laten beetnemen door de milieubeweging om dit ook te verkopen, maar zelf het blijkbaar niet voor elkaar gekregen om dit bij de Duitsers aan te kaarten: HSL-aansluiting met NL ontbreekt compleet in DeutschlandTakt. Dus niet echt een snelle trein naar Berlijn tot 2035, 2050, 2100?

asierts|16.09.21|05:36

@ Pat Rick : conclusie ? Alles & iedereen, OOK de TU Delft, doen aan pure luchtfietserij. En met fietsen in de lucht ga je het vliegtuig niet verslaan. Dat kan zelfs onze Amsterdamse fietsprofessor beamen.
Het ontbreekt de TU Delft aan een highlevel spoorprof als V Witsen of Hansen. Gevolg: elke vakgroep zn eigen microwetenschappelijke modelspoorverhaaltje. Zo komen we niet verder.

Walter Sparreboom|17.09.21|18:00

Het klinkt redelijk simpel, maar dat is het in mijn beleving ook. De huidige planner geeft mij als gebruiker al niet echt veel vertrouwen. Heb je dat wel, en dat is heel gewoon, heb je in ieder geval geen zorg. Hier moet je de juiste mensen opzetten volgens mij.

asierts|20.09.21|10:51

@Walter. Nope, het is niet simpel. Het diepere probleem hierachter is nl de techniek- en aanbodsgedreven top-down-hokjescultuur bij spoor en overheid. Dit staat haaks op individueel-klantgericht denken. Het gaat hier om een extreem diepgeworteld cultuurprobleem. Het marktwerkingsbeleid heeft dit niet opgelost, maar juist verergerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren | SpoorPro.nl
schipholtunnel

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren

Door reizigers te ontzorgen bij het boeken van internationale treintickets, bagage en omboeken kan de trein een alternatief worden voor korte vluchten naar bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn. Vooral bij gecombineerde trein-vliegreizen. Dat blijkt uit een studie van de TU Delft.

Vanuit Brussel, Londen, Düsseldorf en Berlijn vliegen reizigers vaak met KLM naar Schiphol, om vervolgens over te stappen op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij. Er valt meteen winst te halen uit simplificatie en optimalisatie van de aansluiting van trein op het vliegtuig, zegt TU Delft-lector Suzanne Hiemstra in De Telegraaf. Zij begeleidde het afstudeerproject over dit onderwerp van Rosa Hendrikx. “Er is niet per se meteen nieuw spoor nodig om meer luchtreizigers de trein in te lokken. Met één boekingssysteem, betere afstemming, samenwerking en service kan al veel bereikt worden.”

Verschuiving

Onder meer door een oplossing te bieden voor de bagage die reizigers nu nog zelf van de trein naar de luchthaven moeten slepen en de incheckprocedure die ze daarna moeten doorlopen. Een naadloze reisbeleving met voldoende zekerheid dat trein en vliegtuig op elkaar aansluiten en een alternatief wanneer dit niet zo is, moet meer mensen over de streep krijgen. Het afstudeerproject van de Faculteit Industrieel Ontwerpen onderzoekt wat er voor nodig is om in 2030 de verschuiving te maken van vluchten in meerdere etappes naar lucht-treinreizen binnen Europa.

Hierbij zijn NS International, Schiphol Group, KLM en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betrokken. Deze AirRail Alliance heeft de ambitie om tegen 2030 ongeveer 12.000 reizigers per dag te laten reizen naar Schiphol, wat kan leiden tot vervanging van 63.000 vluchten op jaarbasis.

Bij het onderzoek was volgens de TU Delft het perspectief van de gebruiker leidend en werd onderzocht hoe de toekomstige lucht-treinreis echt zou kunnen voldoen aan de behoeften en wensen van de internationale lucht-spoorreiziger. De uitkomsten worden gebruikt voor een ​​ontwerpvisie voor Air-Rail reizen die zorgt voor een naadloze reiservaring tussen vluchten en internationale treinen binnen Europa.

Niet goed geïntegreerd

Uit de analyse blijkt in ieder geval dat internationale treinen en vluchten nu niet goed geïntegreerd zijn, waardoor het systeem moeilijk toegankelijk is, resulteert in een onsamenhangende service en een onzekere reiservaring. Dit heeft een negatieve invloed op de keuze voor een duurzamer alternatief voor de lucht-luchtreis.

NS, ProRail, Schiphol en KLM presenteerden eind 2020 al de Actieagenda Trein en Luchtvaart hierin werden Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn al genoemd als kansrijke bestemmingen voor een gecombineerde trein-luchtreis.

Bekijk hier het volledige rapport.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren”

asierts|15.09.21|14:19

Wat een onzin. Zolang je met de trein nog steeds uuuuuuuren langer over doet met talloze tussenstops, stapt er geen kip over van vliegtuig naar trein. Kan je nog zulke mooie theoretisch-academische modelletjes en verhaaltjes opschrijven, maar is gewoon de realiteit van de kiezende klant.

Pat Rick|15.09.21|17:55

AirRail kan nuttig zijn op buitenlandse HSL-bestemmingen voor een deel van de reizigers/vluchten. Maar laat NL dan werken aan HSL-Oost, voor die snelle trein naar Berlijn, beloofd door Van Boxtel. Want hij heeft zich laten beetnemen door de milieubeweging om dit ook te verkopen, maar zelf het blijkbaar niet voor elkaar gekregen om dit bij de Duitsers aan te kaarten: HSL-aansluiting met NL ontbreekt compleet in DeutschlandTakt. Dus niet echt een snelle trein naar Berlijn tot 2035, 2050, 2100?

asierts|16.09.21|05:36

@ Pat Rick : conclusie ? Alles & iedereen, OOK de TU Delft, doen aan pure luchtfietserij. En met fietsen in de lucht ga je het vliegtuig niet verslaan. Dat kan zelfs onze Amsterdamse fietsprofessor beamen.
Het ontbreekt de TU Delft aan een highlevel spoorprof als V Witsen of Hansen. Gevolg: elke vakgroep zn eigen microwetenschappelijke modelspoorverhaaltje. Zo komen we niet verder.

Walter Sparreboom|17.09.21|18:00

Het klinkt redelijk simpel, maar dat is het in mijn beleving ook. De huidige planner geeft mij als gebruiker al niet echt veel vertrouwen. Heb je dat wel, en dat is heel gewoon, heb je in ieder geval geen zorg. Hier moet je de juiste mensen opzetten volgens mij.

asierts|20.09.21|10:51

@Walter. Nope, het is niet simpel. Het diepere probleem hierachter is nl de techniek- en aanbodsgedreven top-down-hokjescultuur bij spoor en overheid. Dit staat haaks op individueel-klantgericht denken. Het gaat hier om een extreem diepgeworteld cultuurprobleem. Het marktwerkingsbeleid heeft dit niet opgelost, maar juist verergerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.