Onderzoeker Elise van Kempen van het RIVM

RIVM: Verdubbeling trillingshinder door reizigerstreinen voor omwonenden

Reizigerstreinen veroorzaken meer overlast bij mensen die minder dan driehonderd meter bij een spoorlijn vandaan wonen. Het percentage omwonenden dat aangeeft last te hebben van “ernstige slaapverstoringen” is de afgelopen jaren gestegen van 6 tot 11 procent. Elise van Kempen, senior onderzoeker bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaf hier dinsdag een presentatie over op het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid. 

Het RIVM heeft onder dezelfde deelnemersgroep als in 2013 een (vragenlijst-)onderzoek uitgevoerd op 3.500 adressen in de directe omgeving van het spoor. Twintig procent van de ondervraagden gaf aan trillingshinder van reizigerstreinen te ervaren. Deze treinen zorgen meer dan in 2013 voor ernstige slaapverstoringen. De onderzoekers van het RIVM kunnen daarvoor geen duidelijke reden aanwijzen.

Van Kempen: “We hebben gekeken of de trillingsniveaus van de reizigerstreinen in 2019 veranderd waren ten opzichte van 2013. Maar die waren niet dusdanig dat het verklaarde waarom de ervaren hinder was toegenomen.”

“Er zou lokaal iets veranderd kunnen zijn waardoor de klachten zijn toegenomen, maar het kan ook iets zijn wat we niet gemeten hebben. Om hier achter te komen is er verder onderzoek nodig”, legde ze uit.

De overlast van goederentreinen bleef weliswaar stabiel maar zorgt tevens nog altijd voor meer hinder dan reizigerstreinen. Veertig procent van de respondenten zegt ernstige hinder te ervaren, terwijl 20 procent van de deelnemers aangeeft door de trillingen van goederentreinen slecht te kunnen slapen.

Dit najaar volgend onderzoek gepland

In Nederland bevinden zich volgens het RIVM ongeveer 845.000 woonadressen op minder van 300 meter afstand van het spoor. Dat zou betekenen dat ruim 1,347 miljoen mensen van 16 jaar en ouder iets van trillingen merken. Omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat graag een vinger aan de pols houdt, start het RIVM dit najaar met een volgend onderzoek.

In de ‘nieuwe, verse steekproef’ wordt volgens Van Kempen gekeken naar hoeveel omwonenden hinder ervaren en wat de relatie is tot de blootstelling aan trillingen van het spoor. De resultaten van dit onderzoek worden in 2022 gepubliceerd. Deze steekproef maakt onderdeel uit van een grootschalig onderzoek naar trillingshinder dat in 2018 door toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven werd aangekondigd. Daarvan maken ook de enquêtes onder omwonenden uit 2013 en 2019 onderdeel uit.

Reactie ProRail

ProRail, die ook een presentatie gaf op het seminar, zegt in een reactie op het onderzoek dat het bedrijf zich zal “blijven inzetten om hinder van treinen tot een minimum te reduceren”. De spoorbeheerder wijst onder meer naar de zogeheten STRAIL-overweg in het Brabantse Dorst als voorbeeld van de inspanningen die gedaan worden.

In Dorst is het betonnen wegdek van de overweg op de Wethouder van Dijklaan vervangen door rubberen platen tussen de sporen. Het is een proef om te onderzoeken of dit andere type overweg helpt om de hinder van trillingen in de omgeving te verminderen. In Oisterwijk zijn een soort kussentjes van rubber onder de dwarsliggers geplaatst. Ook deze zogenoemde Under Sleeper Pads kunnen mogelijk bijdragen aan het verminderen van trillingen, stelt ProRail.

Bekijk hier het onderzoek van het RIVM.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.