Vossloh Cogifer Kloos spoorwegwissel

Mobiliteitsalliantie: thuiswerken ontheft rijk niet van investeringen infrastructuur

De Mobiliteitsalliantie kan zich niet vinden in een rapport, waarin wordt gesteld dat geplande miljardeninvesteringen in het OV en het wegennet vanwege het voortdurende thuiswerken niet langer nodig zijn. Voorzitter Steven van Eijck van de Mobiliteitsalliantie vindt dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zich te veel op de korte termijn richt.

Zo wijst de Mobiliteitsalliantie erop dat het aantal reizigers in de trein de afgelopen periode sterk is gestegen. De NS meldde eerste deze maand dat bijna 70 procent van het voor 2019 gebruikelijke aantal reizigers in augustus alweer terug in de trein was. Voor het openbaar vervoer als geheel is dat 75 procent, claimt de Mobiliteitsalliantie.

‘Onvoldoende aandacht voor mobilteitsanalyse’

Ook is er volgens de Mobiliteitsalliantie onvoldoende aandacht voor de uitkomsten van de in juni verschenen Integrale Mobiliteitsanalyse 2021 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze analyse schetst een beeld van de mobiliteitsontwikkeling en -opgaven op de lange termijn, onder meer op basis van economische groei, welvaartsontwikkeling en demografie. Het aantal reizigerskilometers per trein zou de komende twee decennia tussen de 18 en 40 procent kunnen toenemen. Het vervoerd gewicht per spoor zou tussen de 32 en 55 procent hoger uit kunnen vallen.

Volgens de Mobiliteitsalliantie is het dan ook kwalijk dat het PBL zich “eenzijdig op de korte termijn” richt. “Nu niks doen zorgt dat we vastlopen. Dat laten gebeuren is niet de manier om ander reisgedrag af te dwingen”, voegt Van Eijck toe. De Mobiliteitsalliantie stelt weliswaar dat investeringen in infrastructuur geen doel op zich zijn, maar dat er sowieso nog een onderhoudsopgave is en achterstand die ingelopen moet worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

7 reacties op “Mobiliteitsalliantie: thuiswerken ontheft rijk niet van investeringen infrastructuur”

Pat Rick|09.09.21|17:20

PBL en Rli proberen door hun wensdenken de maatschappij te veranderen en de conclusies lijken inderdaad voorbarig. Om sommige snelwegen is de hoeveelheid vracht gestegen en moeten de forenzen nog terugkeren. Extra rijstroken zoals op de A15 bij Papendrecht en op de A67 bij Geldrop blijven nodig. Ook verbreding van de N50 blijft nodig, want ieder jaar eist deze weg te veel slachtoffers. PBL en Rli zijn ook te veel gericht op de Randstad, waar het wegennet af is. Daarbuiten dus niet

Pat Rick|09.09.21|17:51

Het PBL en Rli hadden moeten zorgen voor een verdere integratie van vervoerssystemen. Nu is het OV rond Amsterdam onsamenhangend, zoals is vastgesteld. Reizigers zijn de dupe, met langere reistijden, substandaard OV en stappen daardoor eerder in de auto. Met als gevolg dat het verkeer rond Amsterdam vastloopt en alleen met miljardeninvestering in beweging kan blijven. Een stad als Almere had nooit zo groot mogen worden zonder goede metro-aansluiting richting A’dam.

Paul Lamote|10.09.21|06:11

Er zijn nauwelijks forensen die nog met de trein naar hun werk gaan, je ziet vrijwel uitsluitend studenten in de spits. Het PBL heeft gelijk om de investeringen op hold te willen zetten.

Twan Laan|10.09.21|08:49

Er moet goed gekeken worden naar de mobiliteitsontwikkelingen op de lange termijn. In de afgelopen eeuw hebben we grotere Rampen en ontwikkelingen dan COVID-19 meegemaakt, maar de gemiddelde reistijd per dag bleef vrijwel onveranderd. Anders gezegd: nog maar 3 dagen per week naar kantoor betekent wellcht, dat de forens een langere reistijd per dag accepteert. Met wellicht zelfs meer druk op de ochtendspits – alleen gedurende minder dagen per week.

Pat Rick|10.09.21|10:10

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer

Pat Rick|10.09.21|10:32

belangrijk blijven. Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.

Pat Rick|10.09.21|11:02

@Paul: vervoersbedrijven melden rappe stijgingen richting het oude normaal, en voor dat je het weet zijn we er al. En dan is het weer te druk en is er wéér gezeur. Maar sommigen houden van alleen maar zeuren, terwijl niks doen geen optie is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.