Spoorbrug HRMK Van Harinxmakanaal

Herstel spoorbrug over Van Harinxmakanaal zorgt voor hinder scheepvaart

Bron: Google Maps

De spoorbrug over het Van Harinxmakanaal is sinds dinsdagmiddag defect, meldt ProRail. De zogenaamde HRMK-brug bij Leeuwarden is wel voor treinverkeer beschikbaar, maar opent op dit moment niet voor de scheepvaart. Het herstel zal volgens de spoorbeheerder minstens drie weken duren.

De HRMK-spoorbrug is uitgerust met een zogenaamde hefcilinder, waarmee de brug kan bewegen en opendraaien. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. “Helaas is dit cruciale draaipunt onverwachts defect geraakt en kunnen we de brug sindsdien niet meer openen voor de scheepvaart”, zegt ProRail.

Reparatie cilinder

De cilinder moet eerst worden geïnspecteerd voordat het gerepareerd kan worden. Dit gebeurt door de cilinder met groot materieel uit de brug te takelen en te verschepen naar een werkplaats. Specialisten zullen de cilinder daar herstellen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Herstel spoorbrug over Van Harinxmakanaal zorgt voor hinder scheepvaart | SpoorPro.nl
Spoorbrug HRMK Van Harinxmakanaal

Herstel spoorbrug over Van Harinxmakanaal zorgt voor hinder scheepvaart

Bron: Google Maps

De spoorbrug over het Van Harinxmakanaal is sinds dinsdagmiddag defect, meldt ProRail. De zogenaamde HRMK-brug bij Leeuwarden is wel voor treinverkeer beschikbaar, maar opent op dit moment niet voor de scheepvaart. Het herstel zal volgens de spoorbeheerder minstens drie weken duren.

De HRMK-spoorbrug is uitgerust met een zogenaamde hefcilinder, waarmee de brug kan bewegen en opendraaien. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. “Helaas is dit cruciale draaipunt onverwachts defect geraakt en kunnen we de brug sindsdien niet meer openen voor de scheepvaart”, zegt ProRail.

Reparatie cilinder

De cilinder moet eerst worden geïnspecteerd voordat het gerepareerd kan worden. Dit gebeurt door de cilinder met groot materieel uit de brug te takelen en te verschepen naar een werkplaats. Specialisten zullen de cilinder daar herstellen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.