Fibre Optic Acoustic Sensing (FOAS)

Network Rail, ProRail en Thales testen glasvezels als sensoren

De Britse spoorbeheerder Network Rail heeft een consortium onder leiding van Thales een contract gegund om de Fiber Optic Acoustic Sensing (FOAS)-technologie te ontwikkelen en te beproeven. ProRail gaat sensoren leveren en algoritmes valideren op een eigen testlocatie tussen Breda en Tilburg. 

Thales gaat zijn oplossing beproeven op een testbaan van Network Rail in Melton. De experimenten vinden in de herfst van 2021 plaats. Thales leidt een consortium van diverse bedrijven leiden die verschillende onderdelen van de technologie zullen leveren.

Gunning van contract

De gunning van het contract volgt op een ontwerpwedstrijd die Network Rail in november 2020 lanceerde in samenwerking met ProRail. Daarbij werden meer dan 40 leveranciers uitgedaagd om met voorstellen te komen voor een proef van twaalf maanden met de FOAS-technologie, IoT-sensoren en slimme CCTV camera’s (Closed-Circuit Television).

Bedrijven moesten vier gebieden van operationele uitdagingen op het spoor aanpakken:

  • Treinbeweging en positiebepaling.
  • Spoor- en wieldefecten.
  • Veiligheidsmanagement van spoorwegovergangen.
  • Het detecteren van onbevoegden op het spoor en spoorlopers trackside.

Fiber Optic Acoustic Sensing

Volgens Network Rail kan met toepassing van Fiber Optic Acoustic Sensing de treinoperatie verbeteren en de hinder voor passagiers verminderen. In het Verenigd Koninkrijk ligt ongeveer 20.000 kilometer aan optische glasvezel naast het spoor.

De gegevens kunnen volgens de spoorbeheerder waardevolle input bieden voor de Rail Data Marketplace (RDM), onlangs aangekondigd door de Britse regering. Volgend jaar wordt dit platform geïntroduceerd om spoorgegevens te delen met de industrie en een stap te zetten naar een toekomstig datagedreven spoor. De RDM zal naar verwachting nieuwe samenwerkingsmogelijkheden creëren voor ontwikkelaars, technologiebedrijven en de spoorsector.

Network Rail en ProRail ondertekenden in maart 2019 tijdens RailTech Europe een intentieverklaring om samen te werken aan technische en operationele innovaties. Daarbij spraken de spoorbedrijven af kennis en informatie te gaan delen over onder meer ATO (Automatic Train Operation), intelligente infrastructuur en veiligheid (preventie spoorlopers en zelfdoding).

ProRail levert sensoren

ProRail levert sensoren en een financiële bijdrage en ontwikkelt algoritmes in het Datalab. Later dit jaar zal de Nederlandse spoorbeheerder deze algoritmes valideren op een eigen testlocatie tussen Breda en Tilburg.

Lees ook: Brits-Nederlandse samenwerking ProRail als voorbeeld voor Europa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.