Tjark de Vries (rechts), directeur Projecten Strukton Rail en Ans Rietstra, directeur Projecten ProRail

Strukton Rail-directeur Tjark de Vries: het is nu aan ons om toonaangevend bedrijf te blijven

Met de aanbesteding van nieuwe onderhoudscontracten voor het spoor, de effecten van corona, stikstof, ballaststof en negatieve berichtgeving in de landelijke media rondom het moederbedrijf heeft Strukton Rail-directeur Tjark de Vries aan uitdagingen geen gebrek. Hoe gaat hij hier mee om?

“Er zijn meer bouwbedrijven die het momenteel lastig hebben, maar de media vergroten nu elke gebeurtenis bij ons moederbedrijf uit”, zegt De Vries. Daarmee doelend op het negatieve bedrijfsresultaat van de Strukton Groep (een nettoverlies van 20 miljoen euro in 2019). De onrust rondom Gerard Sanderink, de topman van moederbedrijf Oranjewoud die eerder vertrok en later weer terugkeerde en directieleden van verschillende bedrijfstakken die opstapten. Waaronder Jacob Zeeman, directeur van Strukton Rail wereldwijd.

“Die media-aandacht geeft niet altijd energie, maar het is nu eenmaal zo en we hebben er mee te dealen. Nu is het aan ons om een toonaangevend bedrijf te blijven. We hebben nog steeds het vertrouwen van ProRail, dus moeten we er voor zorgen dat we dat blijven waarmaken. We bestaan al honderd jaar en om klaar te zijn voor de komende honderd jaar hebben we de structuur moeten aanpassen. Dat betekent vooral dat we nu meer één bedrijf zijn.”

Nieuwe markten

Strukton Rail bestaat sinds de dit voorjaar doorgevoerde reorganisatie uit drie klusters met een eigen directeur. De Benelux, waar Tjark de Vries over gaat, Italië en de Noordelijke lidstaten van Europa. In het nieuwe bedrijfsonderdeel Strukton Power zitten onder meer de onderdelen Strukton Systems en Strukton Rolling Stock.

Het aanboren van nieuwe markten, zoals in de afgelopen jaren, daar ligt nu volgens De Vries even niet de focus. “Australië zit vanwege corona helemaal dicht en ergens anders starten kost veel geld. Dat betekent niet dat we helemaal weg zijn uit het buitenland, maar wel dat we ons focussen op waar we goed in zijn. Eerst stabiel worden en dan verder kijken. Er is genoeg werk op handen in Europa.”

Elektrische machines

Op het vlak van innovatie kijkt Strukton onder meer naar de inzet van elektrische machines in plaats van dieselaangedreven apparatuur. Te beginnen met elektrische werktreinen. Voor dit doel nam Strukton Rail sinds 2019 vier elektrische locomotieven van NS over. Uiteindelijk moeten deze locomotieven worden uitgerust met batterijen. Op die manier kunnen ze ook ingezet worden als werktrein op trajecten waar geen bovenleidingspanning is of deze al spanningsloos is gemaakt voor de werkzaamheden.

“Onder meer door corona heeft dit project wat vertraging opgelopen, we kunnen ze al wel gebruiken op plekken met bovenleidingspanning, maar de ombouw naar batterijen is een langduriger traject. Het gaat om dure accu’s, complexe techniek en natuurlijk een nieuw toelatingsprocedure omdat het om ingrijpende wijzigingen gaat. Maar we verwachten tegen het einde van het jaar de eerste locomotief klaar te hebben.”

Spoorwerkzaamheden bij Nijkerk, foto: ProRail

Werken overdag

Naast het reorganiseren is het vasthouden van een volledige bezetting op de bouwplaats ook een blijvende uitdaging. Dat was ook al voor de coronatijd zo. Vooral het vele werk in de nacht en de weekenden en vakanties maken spooraannemers minder populair als werkgever dan bijvoorbeeld de installatietechniek. De Vries zegt te merken dat ProRail zich meer bewust is van deze uitdaging. “Ze zijn meer aan het meebewegen met de roosters en je ziet dat er bij aanbestedingen meer langdurige blokken verder vooruit gepland worden. Dat scheelt al, maar voor storingsdiensten blijf je vaak aangewezen op de nacht.”

“Meer overdag werken? graag! maar dan wel veilig, dus spanningsloos en zonder risico op aanrijdingsgevaar. Voor ons is dat een vaste eis. Dat is niet bij iedereen zo, weet ik uit ervaring. In Nederland regelen we als aannemers veel zelf als het om veiligheid gaat. In het buitenland is het meer de opdrachtgever die er zorg voor draagt. Als we kunnen regelen dat er overdag en veilig gewerkt kan worden, dan worden we als spoorsector een stuk aantrekkelijker om in te werken.”

Olympische Spelen

In de coronatijd is bij Strukton volgens De Vries snel geschakeld naar zo veel mogelijk thuiswerken toen de maatregelen in maart 2020 van kracht werden. “We hadden de digitale omgeving snel op orde. Maar er waren onder de werknemers wel veel vragen. ‘Waarom gaan de olympische spelen niet door, maar alle bouwprojecten wel?’, vroegen zij zich terecht af. We doen nu eenmaal strategisch belangrijk werk, dus dat moest doorgaan, maar wel met de juiste maatregelen om veilig aan de slag te kunnen.”

“We hebben onder meer de werkmethodes aangepast zodat mensen afstand konden houden. Maar het legde een hoge druk op het personeel. Omdat collega’s in quarantaine moesten, of ziek werden en soms een mega lange hersteltijd nodig hadden. Verder is er heel goed gekeken naar preventieve maatregelen omdat we heel zuinig zijn op onze mensen. Daardoor is het gelukt om alles redelijk goed door te laten lopen en een duidelijke prioritering te maken.”

Wie is Tjark de Vries?

Tjark de Vries is sinds januari 2019 directeur van Strukton Rail Nederland, het bedrijf waar hij zeven jaar eerder in dienst kwam als directeur projecten. Daarvoor was hij onder meer directeur van de Nederlandse vestiging van het Duitse spoorbedrijf Spitzke. Maar nationale bekendheid verwierf De Vries als topsporter in de Nederlandse roeiploeg. Hij vertegenwoordigde Nederland bij een aantal grote internationale wedstrijden en nam in 1988 deel aan de Olympische Spelen in Seoel, maar won bij die gelegenheid geen medailles.

“Ik heb altijd in het spoor gewerkt. Tijdens mijn studie civiele techniek aan de TU Delft was ik er al mee bezig. Mijn afstudeeronderzoek ging over het laten rijden van een hogesnelheidstrein over het bestaande net tussen Groningen en Den Haag. Vooral de krappe bogen bij Harderwijk en Meppel bleken obstakels. Het traject binnen twee uur afleggen is ook een uitdaging.”

Ontsporing

Eind juni ontspoorde er een trein van Arriva bij Hoofdstation Groningen. Volgens ProRail was overmatige slijtage de oorzaak. De spoorbeheerder wijst daarmee indirect met de vinger in de richting van Strukton Rail dat PGO-contract Wadden in handen heeft. “Als we een fout hebben gemaakt, moeten we die herstellen”, zegt De Vries hierover. “We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheden en kijken ook naar ons zelf. Maar we moeten de resultaten van het onderzoek naar de ontsporing en de inspecties van het omliggende gebied afwachten.”

“In algemene zin is het zo dat je bij dit soort gevallen vaak samen in de sloot glijdt. Vervolgens krijg je een kat en muisspel over de vraag wie er voor verantwoordelijk is. Maar een feit is dat de constructie in Groningen er al sinds de jaren ’80 ligt. Dan is het logisch dat deze nu op is. Ik denk dat we over en weer al wel gesignaleerd hebben dat het spoor daar versleten was. Maar de vraag is altijd: wie doet de call dat het vervangen moet worden en wie gaat het dan betalen?”

Hersporing-groningen-3ngen-3

Extra meettrein

Volgens De Vries wordt het spoor op emplacementen zoals bij Hoofdstation Groningen minder intensief geïnspecteerd dan het hoofdnet. Vooral om kosten te besparen. “Er wordt met lage snelheden op gereden dus zal er minder snel voor worden gekozen om extra meettreinen te laten rijden.” Dat de bovenbouw op de plek waar de Arriva-trein op 27 juni ontspoorde op de nominatie stond om volgend jaar te worden vervangen als onderdeel van het project Spoorzone Groningen (aanbesteed bij Strukton), klopt volgens de Vries niet.

“Volgens mij valt Spoor 2c, waar de ontsporing plaatsvond, daar niet onder. Maar dat daar het einde van de levensduur bereikt is, is duidelijk. Er zijn meer emplacementen waarvan tien jaar geleden al werd gezegd dat ze vervangen moesten worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. In die zin is Groningen geen unieke situatie. Dat neemt niet weg dat we als Strukton staan voor een veilige berijdbaarheid, al brengt het wel uitdagingen met zich mee om in een land van veen en klei alles stabiel te houden. Groningen is daar een uitstekend voorbeeld van.”

PGO-contracten

Bij problemen met onderhoud wordt vaak de inrichting van de Prestatie Gerichte Onderhoudscontracten (PGO-contracten) van ProRail aangewezen als oorzaak.  De Vries zegt wel een mening te hebben over die contracten, maar deze voorlopig voor zichzelf te willen houden. “Het is heel onverstandig om op dit moment als aannemer iets te zeggen over PGO. De timing is heel lastig omdat we middenin de aanbestedingsfase van de contractgebieden Zeeland, Drenthe en Rijn Gouwe zitten. De eerste wordt momenteel al door ons onderhouden. In oktober zal duidelijk worden wie welk gebied gegund krijgt.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Strukton Rail-directeur Tjark de Vries: het is nu aan ons om toonaangevend bedrijf te blijven”

Henk Derksen|31.08.21|10:38

met die uitdagingen wordt omgegaan als met personeelsleden met stoflongen als gevolg van het jarenlang werken in de stoffige ballast….gewoon buiten de deur werken op de meest goedkoopste manier, probleem opgelost

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.