Nightjet Wenen-Brussel

‘Concurrentievermogen trein ten opzichte van vliegtuig afhankelijk van Europese aanpak’

Het concurrentievermogen van het spoor ten opzichte van het vliegtuig valt of staat met een Europa-breed gecoördineerde aanpak om grensoverschrijdend treinverkeer sneller en eenvoudiger te maken. Dat blijkt uit een eerder dit jaar verschenen studie (pdf) van adviesbureau Koios in opdracht van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E).

Net zoals Vincent Wever, adviseur Duurzame Mobiliteit bij Goudappel, eerder deze week in SpoorProTV stelde, is er ook volgens Koios nog voldoende mogelijk op het bestaande spoor om het vliegverkeer partij te bieden. Mede dankzij de uitrol van het European Rail Traffic Management System zou de capaciteit van het spoor verder opgekrikt kunnen worden, zowel op het reguliere spoor als op hogesnelheidslijnen.

Dat is overigens niet overal mogelijk. Met name in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk loopt het treinverkeer tegen de grenzen van het mogelijke aan. Daarnaast moet de reistijd omlaag. Dat kan volgens Koios door de kruissnelheid op te voeren, maar ook door het aantal stops te verminderen of de vertragingen bij grensovergangen te reduceren. Op dit punt zit nog een tijdswinst van 10 procent. Tenslotte moet het boeken van treinkaartjes eenvoudiger gemaakt worden, iets dat Wever ook al stelde in de recentste uitzending van SpoorProTV.

Meer samenwerking en informatie-uitwisseling

Verder kan de inzet van meer nachttreinen reizigers overhalen om voor de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig. Vooral de gunstige aankomsttijden in de ochtend helpen daar bij. De nachttrein zou met name een concurrent kunnen zijn op de afstand waar de reguliere treinen het nu in veel studies moeten afleggen tegen het vliegtuig, namelijk die tussen de 800 en 1.200 kilometer. Voorwaarde is wel dat de nachttrein stedelijke gebieden verbinden met meer dan 1 miljoen inwoners, om het rendabel te maken.

Om het bovenstaande in goede banen te leiden zouden Europese regeringen moeten inzetten op het concurrerender maken van internationale treinen. De hoofdsteden zouden vervoerders ertoe moeten aanzetten de samenwerking te zoeken en aan informatie-uitwisseling te doen.

Reizigers zouden bewuster moeten gaan reizen door op de korte afstand per definitie voor de trein te kiezen of voor bestemmingen te gaan die wel met de trein bereikbaar zijn. Ook zouden reizigers er volgens Koios bij vervoerders op aan moeten dringen hun internationale dienstverlening te verbeteren.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

4 reacties op “‘Concurrentievermogen trein ten opzichte van vliegtuig afhankelijk van Europese aanpak’”

Pat Rick|27.08.21|15:42

Zou mooi zijn als het jaar van het spoor volgend jaar een gedragen strategie zou opleveren. Want de snelle trein naar Berlijn is nog ver weg. Zeker nu DeutschlandTakt vooral binnenlands gericht is, maar men had meer moeten aandringen om een HSL-verbinding naar Hengelo of Arnhem vanuit Bad Oynhausen te maken. En dan vanuit de Randstad naar Hengelo (wat pas internationale strategische planning is) om HSL-oost te realiseren. Of via de Lelylijn, ge-upgrade Wunderline naar Hamburg- Berlijn/Kopenhagen

asierts|27.08.21|17:01

Met de huidige technocratische ETCS-aanpak wordt er volstrekt onvoldoende capaciteit gewonnen. Het grote issue is dat elke vakdiscipline binnen de eigen kennismuren blijft zitten. Seinwezen komt niet verder dan korte of bewegende blokken en wijst ook nog effe naar ATO. Maar daar ga je het niet mee redden!
Wat nodig is, is een integrale multilayer-systeemarchitectuur “Van klant tot zand”

Marc Busio|27.08.21|18:39

‘Afhankelijk van Europese aanpak’ betekent in de praktijk altijd ‘er zal niets van terecht komen’.

Pat Rick|27.08.21|21:38

T&E in de persoon van voorzitter William Todts heeft ook gezegd dat HSL niet de oplossing is voor het luchtvaartprobleem. Het is en-en. Kijk naar het project van KLM, Schiphol en de overheid om luchtvaartreizigers op de HSL richting Brussel en Parijs te krijgen. Een overstap van vliegtuig naar trein heeft nu te veel haken en ogen.

Een gemeenschappelijke aanpak moet dit oplossen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.