Infrabel_academy

Infrabel opent volgende maand eerste spoorschool van België

De Infrabel Academy opent op 1 september haar deuren. Het gaat om de eerste spoorschool van België. Op het opleidingsinstituut wil spoorbeheerder Infrabel nieuwe werknemers het vak leren. Er is ruimte voor 500 studenten. Ook bestaande werknemers kunnen er terecht voor bijscholing.

Nadat de eerste spade op 25 januari 2018 in de grond ging, is de Infrabel Academie in Brussel nu dan eindelijk klaar voor gebruik. Het opleidingsinstituut, dat 20 miljoen euro kostte, opent op 1 september zijn deuren en moet nieuwe werknemers het spoorvak leren en bestaande werknemers bijscholen.

Van lasser tot bovenleiding-specialist en manager

Op een oppervlakte van 8.700m² binnen en 7.500m² buiten, biedt Infrabel Academy zo’n 300 opleidingen en cursussen aan. Het aanbod is toegespitst op een veertigtal beroepen zoals lasser, spoorlegger, verkeersleider (seinhuis), bovenleiding-specialist en bankwerker. Naast de technische vaardigheden worden de cursisten ook ‘soft skills’ aangeleerd met bijvoorbeeld leiderschapsopleidingen.

De infrastructuur biedt ruimte aan zo’n 500 cursisten. Binnen in het gebouw zijn er 40 leslokalen, verschillende flexruimtes en meerdere technische lokalen. Voor trainingsdoeleinden is de infrastructuur van allerlei stations- en spoorwegomgevingen nagebouwd. Zo is het buitenterrein ingericht met een spooropstelling, een bovenleiding (op lichaamshoogte), seininrichting, ICT-opstellingen en een overweg.

Infrabel_academy3

Spoorinfrastructuur nagebootst

Ook is er buiten een ‘schooltrein’ terug te vinden. In dit rijtuig staan oude mechanische opstellingen waar cursisten op kunnen oefenen. “Heel wat van het treinverkeer wordt nu aangestuurd per computer. Maar met deze mechanische technologieën zien de cursisten hoe dat vroeger gebeurde en dat geeft een breder perspectief waardoor ze de huidige leerstof en manier van werken nog beter kunnen begrijpen”, legt Infrabel uit.

Het opleidingsinstituut was volgens Infrabel nodig als aanvulling op het bestaande technische onderwijs in België. “Je kan in het Belgische onderwijssysteem uiteraard wel technische opleidingen volgen, maar noch in het secundair, noch in het hoger onderwijs bestaat er een specifieke spooropleiding. Daarom moeten wij onze werknemers intern opleiden.”

Concentratie opleidingsaanbod

De specifieke spooropleidingen werden vroeger over een aantal opleidingscentra in België georganiseerd. Met de komst van Infrabel Academy zullen al deze opleidingen voortaan onder één dak georganiseerd worden in Brussel. Het gloednieuwe complex bevindt zich op de terreinen naast het station van Brussel-West in Sint-Jans-Molenbeek, centraal in het land.

Infrabel_academy2

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Infrabel opent volgende maand eerste spoorschool van België | SpoorPro.nl
Infrabel_academy

Infrabel opent volgende maand eerste spoorschool van België

De Infrabel Academy opent op 1 september haar deuren. Het gaat om de eerste spoorschool van België. Op het opleidingsinstituut wil spoorbeheerder Infrabel nieuwe werknemers het vak leren. Er is ruimte voor 500 studenten. Ook bestaande werknemers kunnen er terecht voor bijscholing.

Nadat de eerste spade op 25 januari 2018 in de grond ging, is de Infrabel Academie in Brussel nu dan eindelijk klaar voor gebruik. Het opleidingsinstituut, dat 20 miljoen euro kostte, opent op 1 september zijn deuren en moet nieuwe werknemers het spoorvak leren en bestaande werknemers bijscholen.

Van lasser tot bovenleiding-specialist en manager

Op een oppervlakte van 8.700m² binnen en 7.500m² buiten, biedt Infrabel Academy zo’n 300 opleidingen en cursussen aan. Het aanbod is toegespitst op een veertigtal beroepen zoals lasser, spoorlegger, verkeersleider (seinhuis), bovenleiding-specialist en bankwerker. Naast de technische vaardigheden worden de cursisten ook ‘soft skills’ aangeleerd met bijvoorbeeld leiderschapsopleidingen.

De infrastructuur biedt ruimte aan zo’n 500 cursisten. Binnen in het gebouw zijn er 40 leslokalen, verschillende flexruimtes en meerdere technische lokalen. Voor trainingsdoeleinden is de infrastructuur van allerlei stations- en spoorwegomgevingen nagebouwd. Zo is het buitenterrein ingericht met een spooropstelling, een bovenleiding (op lichaamshoogte), seininrichting, ICT-opstellingen en een overweg.

Infrabel_academy3

Spoorinfrastructuur nagebootst

Ook is er buiten een ‘schooltrein’ terug te vinden. In dit rijtuig staan oude mechanische opstellingen waar cursisten op kunnen oefenen. “Heel wat van het treinverkeer wordt nu aangestuurd per computer. Maar met deze mechanische technologieën zien de cursisten hoe dat vroeger gebeurde en dat geeft een breder perspectief waardoor ze de huidige leerstof en manier van werken nog beter kunnen begrijpen”, legt Infrabel uit.

Het opleidingsinstituut was volgens Infrabel nodig als aanvulling op het bestaande technische onderwijs in België. “Je kan in het Belgische onderwijssysteem uiteraard wel technische opleidingen volgen, maar noch in het secundair, noch in het hoger onderwijs bestaat er een specifieke spooropleiding. Daarom moeten wij onze werknemers intern opleiden.”

Concentratie opleidingsaanbod

De specifieke spooropleidingen werden vroeger over een aantal opleidingscentra in België georganiseerd. Met de komst van Infrabel Academy zullen al deze opleidingen voortaan onder één dak georganiseerd worden in Brussel. Het gloednieuwe complex bevindt zich op de terreinen naast het station van Brussel-West in Sint-Jans-Molenbeek, centraal in het land.

Infrabel_academy2

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.