Spoorwegovergang bij station Wolfheze, bron: Google Maps

Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze

De spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze, nu nog de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam-Utrecht-Nijmegen/ Duitsland, is een stap dichterbij gekomen deze week. Op de locatie raakte in juli een man met een rollator zwaargewond na aangereden te zijn door een trein. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Gelderland en de gemeente Renkum waar Wolfheze onderdeel van is, hebben met ProRail overeenstemming bereikt over de hoofdlijnen van het project en de financiering ervan.

Met de spooronderdoorgang slaat ProRail naar eigen zeggen een aantal vliegen in een klap: De veiligheid wordt ermee vergroot, er kan een overweg opgeheven worden en de doorstroming van het verkeer wordt beter. Weggebruikers hoeven immers niet meer voor spoorbomen te wachten.

Het project kan rekenen op een bijdrage uit het Landelijk Verbeterprogramma Overheden (LVO) van 16 miljoen euro. De provincie en gemeente dragen respectievelijk 11,7 en 3 miljoen euro bij. Later dit jaar zullen de betrokkenen een bestuursovereenkomst tekenen. In 2023 moeten de voorbereidende werkzaamheden van start gaan. Een jaar later moet begonnen kunnen worden met het werk aan de onderdoorgang.

Station

De werkzaamheden omvatten ook het station. Zo zullen de perrons aangepast worden voor mindervalide reizigers. Daarnaast wordt het noordelijke spoor weggehaald, net als de wissels. Dit is goed nieuws voor omwonenden, die daardoor verder van het spoor komen te wonen. Het treinverkeer profiteert doordat er straks meer en snellere treinen kunnen rijden, waaronder de ICE.

ProRail onderzoekt op dit moment tevens of er bij de spoorovergang in Wolfheze waar vorige maand de aanrijding plaatsvond tijdelijke maatregelen getroffen moeten worden. De gemeente en de inwoners zijn bij het proces betrokken. De spoorbeheerder verwacht hier volgende maand meer duidelijkheid over te kunnen verschaffen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze”

Marc Busio|13.08.21|19:54

Het zou beter zijn om de stations van Oosterbeek en Wolfheze op te heffen. Oosterbeek heeft een uitstekende trolleybusverbinding met Arnhem, Wolfheze amper 2000 inwoners die weinig met de trein reizen. Er hoeft dan geen sprinter meer te rijden tussen Ede en Arnhem, waardoor er capaciteit vrijkomt voor de intercity- en ICE-treinen.

asierts|13.08.21|20:38

Zozo Marc, jij bent echt fijn klantgericht (NOT). Gewoon keihard en genadeloos technocratisch. Verschrikkelijk… Hoe DURF je dit soort idioterie te verzinnen. Hebben we daarvoor al die moeite gedaan met marktwerking? Is dit het resultaat?

Marc Busio|13.08.21|22:31

Er rijdt nu een sprintertreintje op en neer tussen Arnhem en Ede/Wageningen, enkel om de stationnetjes Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Daarbij komt dat het station van Oosterbeek zeer excentrisch is gelegen aan de noordrand van het dorp, waardoor er wijken zijn die dichter bij Arnhem Centraal liggen. Met de plannen voor een 10-minutentrein naar Arnhem en Nijmegen dreigt overbelasting van het traject Ede/Wageningen-Arnhem en is opheffen van beide stations zeer wel verdedigbaar.

Pat Rick|16.08.21|12:01

@Marc: Wolfheze heeft gewoon een derde spoor, waar de sprinter de ICs kan laten passeren. Het is onwenselijk om OV weg te halen buiten de grote steden, omdat niet iedereen in de stad moet wonen of een auto hebben. OV is een nutsfunctie, ipv een winstmaker. In Groot-Brittannië heeft men daarom de privatisering (deels) teruggedraaid en het spoor genationaliseerd.

Marc Busio|17.08.21|08:27

Dat het niet ongebruikelijk is om kleine stations te sluiten ten behoeve van de doorstroming van treinen met meer passagiers over grotere afstanden illustreren Heerlen De Kissel en Sappemeer Oost. By the way, dat Oosterbeek ongunstig ligt t.o.v. het spoor illustreert het vroegere station Oosterbeek-Laag dat in een ver verleden al gesloten werd. Ook de sluiting van het huidige station zal men overleven, bijvoorbeeld als er een extra trolleybusrit voor in de plaats kan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze | SpoorPro.nl
Spoorwegovergang bij station Wolfheze, bron: Google Maps

Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze

De spooronderdoorgang aan de Wolfhezerweg in Wolfheze, nu nog de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam-Utrecht-Nijmegen/ Duitsland, is een stap dichterbij gekomen deze week. Op de locatie raakte in juli een man met een rollator zwaargewond na aangereden te zijn door een trein. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Gelderland en de gemeente Renkum waar Wolfheze onderdeel van is, hebben met ProRail overeenstemming bereikt over de hoofdlijnen van het project en de financiering ervan.

Met de spooronderdoorgang slaat ProRail naar eigen zeggen een aantal vliegen in een klap: De veiligheid wordt ermee vergroot, er kan een overweg opgeheven worden en de doorstroming van het verkeer wordt beter. Weggebruikers hoeven immers niet meer voor spoorbomen te wachten.

Het project kan rekenen op een bijdrage uit het Landelijk Verbeterprogramma Overheden (LVO) van 16 miljoen euro. De provincie en gemeente dragen respectievelijk 11,7 en 3 miljoen euro bij. Later dit jaar zullen de betrokkenen een bestuursovereenkomst tekenen. In 2023 moeten de voorbereidende werkzaamheden van start gaan. Een jaar later moet begonnen kunnen worden met het werk aan de onderdoorgang.

Station

De werkzaamheden omvatten ook het station. Zo zullen de perrons aangepast worden voor mindervalide reizigers. Daarnaast wordt het noordelijke spoor weggehaald, net als de wissels. Dit is goed nieuws voor omwonenden, die daardoor verder van het spoor komen te wonen. Het treinverkeer profiteert doordat er straks meer en snellere treinen kunnen rijden, waaronder de ICE.

ProRail onderzoekt op dit moment tevens of er bij de spoorovergang in Wolfheze waar vorige maand de aanrijding plaatsvond tijdelijke maatregelen getroffen moeten worden. De gemeente en de inwoners zijn bij het proces betrokken. De spoorbeheerder verwacht hier volgende maand meer duidelijkheid over te kunnen verschaffen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Groen licht voor spooronderdoorgang Wolfheze”

Marc Busio|13.08.21|19:54

Het zou beter zijn om de stations van Oosterbeek en Wolfheze op te heffen. Oosterbeek heeft een uitstekende trolleybusverbinding met Arnhem, Wolfheze amper 2000 inwoners die weinig met de trein reizen. Er hoeft dan geen sprinter meer te rijden tussen Ede en Arnhem, waardoor er capaciteit vrijkomt voor de intercity- en ICE-treinen.

asierts|13.08.21|20:38

Zozo Marc, jij bent echt fijn klantgericht (NOT). Gewoon keihard en genadeloos technocratisch. Verschrikkelijk… Hoe DURF je dit soort idioterie te verzinnen. Hebben we daarvoor al die moeite gedaan met marktwerking? Is dit het resultaat?

Marc Busio|13.08.21|22:31

Er rijdt nu een sprintertreintje op en neer tussen Arnhem en Ede/Wageningen, enkel om de stationnetjes Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Daarbij komt dat het station van Oosterbeek zeer excentrisch is gelegen aan de noordrand van het dorp, waardoor er wijken zijn die dichter bij Arnhem Centraal liggen. Met de plannen voor een 10-minutentrein naar Arnhem en Nijmegen dreigt overbelasting van het traject Ede/Wageningen-Arnhem en is opheffen van beide stations zeer wel verdedigbaar.

Pat Rick|16.08.21|12:01

@Marc: Wolfheze heeft gewoon een derde spoor, waar de sprinter de ICs kan laten passeren. Het is onwenselijk om OV weg te halen buiten de grote steden, omdat niet iedereen in de stad moet wonen of een auto hebben. OV is een nutsfunctie, ipv een winstmaker. In Groot-Brittannië heeft men daarom de privatisering (deels) teruggedraaid en het spoor genationaliseerd.

Marc Busio|17.08.21|08:27

Dat het niet ongebruikelijk is om kleine stations te sluiten ten behoeve van de doorstroming van treinen met meer passagiers over grotere afstanden illustreren Heerlen De Kissel en Sappemeer Oost. By the way, dat Oosterbeek ongunstig ligt t.o.v. het spoor illustreert het vroegere station Oosterbeek-Laag dat in een ver verleden al gesloten werd. Ook de sluiting van het huidige station zal men overleven, bijvoorbeeld als er een extra trolleybusrit voor in de plaats kan komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.