Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaal

Verschillende spooraannemers hebben de afgelopen tijd in opdracht van ProRail gewerkt aan het spoor in en rondom Nijmegen. Daarbij zijn gedurende een periode van negen dagen het spoor, de bovenleiding, wissels en overwegen op de schop gegaan bij Nijmegen, Wijchen en Lent.

“Er is gigantisch veel werk verzet in deze negen dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in stedelijk gebied in de zomerperiode. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines”, zegt Maarten Teunissen, bouwmanager bij ProRail. Hij betreurt de overlast, maar drukt omwonenden op het hart dat het nog “tientallen jaren” zal duren voordat er op dezelfde locatie weer uitgebreide werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

1.700 dwarsliggers

Even buiten station Nijmegen is over een afstand van 700 meter de spoorbaan uitgegraven en ongeveer 7,5 kilometer aan nieuw spoor gelegd. Daarnaast zijn zeven nieuwe wissels en zo’n 1.700 dwarsliggers geplaatst. Voorafgaand werd rond de 4,300 ton aan ballast gestort.

Bij Swietelsky Rail, een van de betrokken spooraannemers, kijken ze tevreden terug op de uitvoering van het werk, waarbij veel verschillende facetten samenkwamen. “De grootste uitdaging in de voorbereiding op de uit te voeren werkzaamheden is de afstemming van werkzaamheden tussen de disciplines spoor en baan, kabels en leidingen, bovenleiding en seinwezen. Er kan immers niet aan een stuk spoor worden gewerkt door bijvoorbeeld de afdeling bovenleiding als er nog geen spoorbaan is aangebracht. Dat de in de voorbereiding bedachte logistieke puzzel in de uitvoering zeer soepel is verlopen, ook in relatie tot de omgeving, stemt tot grote tevredenheid”, aldus projectleider Gido van Wijck.

Gereviseerde wissel

Op het spooremplacement in Nijmegen is ook gewerkt, te weten aan de wissels. Daar zijn zeven exemplaren volledig vernieuwd. In twee gevallen konden de oude wissels na revisie opnieuw gebruikt worden. Tevens zijn op het spooremplacement twee oude spooraansluitingen weggehaald. Daarnaast is afgelopen week begonnen met het verwijderen van de opstelsporen van het in onbruik geraakte goederenemplacement. ProRail verwacht hier nog tot halverwege oktober druk mee te zijn.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

3 reacties op “Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaal”

asierts|13.08.21|08:19

Is dit nou werkelijk nodig en doelmatig? Ik zie een opvallende focus op ENORME GIGA vervangingsoperaties. Maar het kleine doch veiligheids-essentiele wordt verwaarloosd, zie recentelijk ontsporing Groningen, het losse-klemmen-issue, havenlijn-troubles, de NABO-escalatie en personeelstekort VL. ERTMS is ook tot een nutteloze technotanker verworden. Stuk voor stuk inhoudelijk bestuurlijk falen.

Ruud Thijssen|16.08.21|12:45

“maar drukt omwonenden op het hart dat het nog “tientallen jaren” zal duren voordat er op dezelfde locatie weer uitgebreide werkzaamheden moeten worden uitgevoerd”

Ik wist niet, dat 2024-2026 nog “tientallen jaren” weg is van nu ?

Pat Rick|18.08.21|18:01

@asierts: ProRail denkt graag groot en zo maakt men carrière bij dat bedrijf. Projecten moeten groot, zodat er veel overhead uit betaald kan worden. En als zaken verkeerd lopen, sluit men met veel bombarie weer een overweg.

Terwijl ProRail de basics eerst op orde moet krijgen. Contact met de werkvloer, personeelsontwikkeling, voorraadbeheer, technische kennis in de organisatie, …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaal | SpoorPro.nl

Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaal

Verschillende spooraannemers hebben de afgelopen tijd in opdracht van ProRail gewerkt aan het spoor in en rondom Nijmegen. Daarbij zijn gedurende een periode van negen dagen het spoor, de bovenleiding, wissels en overwegen op de schop gegaan bij Nijmegen, Wijchen en Lent.

“Er is gigantisch veel werk verzet in deze negen dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in stedelijk gebied in de zomerperiode. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines”, zegt Maarten Teunissen, bouwmanager bij ProRail. Hij betreurt de overlast, maar drukt omwonenden op het hart dat het nog “tientallen jaren” zal duren voordat er op dezelfde locatie weer uitgebreide werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

1.700 dwarsliggers

Even buiten station Nijmegen is over een afstand van 700 meter de spoorbaan uitgegraven en ongeveer 7,5 kilometer aan nieuw spoor gelegd. Daarnaast zijn zeven nieuwe wissels en zo’n 1.700 dwarsliggers geplaatst. Voorafgaand werd rond de 4,300 ton aan ballast gestort.

Bij Swietelsky Rail, een van de betrokken spooraannemers, kijken ze tevreden terug op de uitvoering van het werk, waarbij veel verschillende facetten samenkwamen. “De grootste uitdaging in de voorbereiding op de uit te voeren werkzaamheden is de afstemming van werkzaamheden tussen de disciplines spoor en baan, kabels en leidingen, bovenleiding en seinwezen. Er kan immers niet aan een stuk spoor worden gewerkt door bijvoorbeeld de afdeling bovenleiding als er nog geen spoorbaan is aangebracht. Dat de in de voorbereiding bedachte logistieke puzzel in de uitvoering zeer soepel is verlopen, ook in relatie tot de omgeving, stemt tot grote tevredenheid”, aldus projectleider Gido van Wijck.

Gereviseerde wissel

Op het spooremplacement in Nijmegen is ook gewerkt, te weten aan de wissels. Daar zijn zeven exemplaren volledig vernieuwd. In twee gevallen konden de oude wissels na revisie opnieuw gebruikt worden. Tevens zijn op het spooremplacement twee oude spooraansluitingen weggehaald. Daarnaast is afgelopen week begonnen met het verwijderen van de opstelsporen van het in onbruik geraakte goederenemplacement. ProRail verwacht hier nog tot halverwege oktober druk mee te zijn.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

3 reacties op “Treinverkeer in en rond Nijmegen sinds deze week weer normaal”

asierts|13.08.21|08:19

Is dit nou werkelijk nodig en doelmatig? Ik zie een opvallende focus op ENORME GIGA vervangingsoperaties. Maar het kleine doch veiligheids-essentiele wordt verwaarloosd, zie recentelijk ontsporing Groningen, het losse-klemmen-issue, havenlijn-troubles, de NABO-escalatie en personeelstekort VL. ERTMS is ook tot een nutteloze technotanker verworden. Stuk voor stuk inhoudelijk bestuurlijk falen.

Ruud Thijssen|16.08.21|12:45

“maar drukt omwonenden op het hart dat het nog “tientallen jaren” zal duren voordat er op dezelfde locatie weer uitgebreide werkzaamheden moeten worden uitgevoerd”

Ik wist niet, dat 2024-2026 nog “tientallen jaren” weg is van nu ?

Pat Rick|18.08.21|18:01

@asierts: ProRail denkt graag groot en zo maakt men carrière bij dat bedrijf. Projecten moeten groot, zodat er veel overhead uit betaald kan worden. En als zaken verkeerd lopen, sluit men met veel bombarie weer een overweg.

Terwijl ProRail de basics eerst op orde moet krijgen. Contact met de werkvloer, personeelsontwikkeling, voorraadbeheer, technische kennis in de organisatie, …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.