koperdiefstal

Koperdiefstal zorgt voor problemen op het spoor in Limburg

Tussen Venlo en Kaldenkirchen reden maandag een groot deel van de dag geen treinen. Koperdieven hadden er toegeslagen en zorgden er zo voor dat er geen treinverkeer mogelijk was. ProRail had de schade in de loop van de middag hersteld.

Dat meldt nieuwssite 1 Limburg. Volgens spoorbeheerder ProRail daalt het aantal koperdiefstallen desondanks. In 2020 werd een historisch laag aantal van 62 koperdiefstallen op en langs het spoor geregistreerd. Het jaar ervoor waren dat er nog 65, terwijl er in 2011 sprake was van een piek van 516 gevallen van (poging tot) diefstal.

Preventie

De daling wordt onder meer veroorzaakt doordat ProRail preventieve maatregelen nam zoals het plaatsen van extra hekken en extra beveiliging. Verder is het aantal nachtelijke controles van beveiligers met honden opgeschroefd en een speciaal BOA Interventie Team (BIT) ingesteld, dat zich heeft gespecialiseerd in de aanpak van koperdiefstal in de spooromgeving.

Deze maatregelen kunnen niet voorkomen dat er toch nog koperdiefstallen plaatsvinden, zo bleek afgelopen zondag in Limburg.

Vertragingsminuten

Koperdiefstal uit kabels zorgt er voor dat het treinverkeer op de betreffende plek stilligt totdat de kabels vervangen zijn, met veel vertragingsminuten en overlast voor reizigers als gevolg. Het aantal vertragingsminuten op jaarbasis is de afgelopen vijf jaar gedaald van ruim 51.000 tot iets meer dan 2.300 minuten. Inmiddels werkt ProRail steeds vaker met aluminium bekabeling, wat net zo goed werkt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.