Spoor onder water in Eijsden, foto: ProRail

Schade aan Duits spoor door overstromingen loopt in honderden miljoenen

De schade als gevolg van de overstromingen in Duitsland loopt in de miljarden euro’s, zo hebben regeringsbronnen aan persbureau DPA laten weten. Voor het herstel van wegen en het spoor is naar verluidt tenminste twee miljard euro nodig.

Het gaat met name om schade aan het spoor in de zwaar getroffen deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts, waar respectievelijk 47 en 117 mensen door overstromingen om het leven kwamen. Tienduizenden mensen zitten er nog altijd zonder stroom.

België en Duitsland

Het geschatte bedrag dat in Duitsland nodig is voor het herstel van het wegennet en het spoor ligt vele malen hoger dan in België, waar Infrabel vooralsnog inzet op een schade van ergens tussen de 30 en 50 miljoen euro.

ProRail herhaalt dinsdag bij monde van een woordvoerder dat de schade aan het spoor in Nederland vooralsnog erg meevalt. Bij Eijsden, waar het spoor deels onder water kwam te staan, moeten 12 railspoelen vervangen worden. Daar lijkt het qua herstelwerkzaamheden bij te blijven. Een railspoel is een elektrotechnische component. De beide spoorstaven kunnen daarmee worden verbonden voor de tractie retourstroom.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schade aan Duits spoor door overstromingen loopt in honderden miljoenen | SpoorPro.nl
Spoor onder water in Eijsden, foto: ProRail

Schade aan Duits spoor door overstromingen loopt in honderden miljoenen

De schade als gevolg van de overstromingen in Duitsland loopt in de miljarden euro’s, zo hebben regeringsbronnen aan persbureau DPA laten weten. Voor het herstel van wegen en het spoor is naar verluidt tenminste twee miljard euro nodig.

Het gaat met name om schade aan het spoor in de zwaar getroffen deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts, waar respectievelijk 47 en 117 mensen door overstromingen om het leven kwamen. Tienduizenden mensen zitten er nog altijd zonder stroom.

België en Duitsland

Het geschatte bedrag dat in Duitsland nodig is voor het herstel van het wegennet en het spoor ligt vele malen hoger dan in België, waar Infrabel vooralsnog inzet op een schade van ergens tussen de 30 en 50 miljoen euro.

ProRail herhaalt dinsdag bij monde van een woordvoerder dat de schade aan het spoor in Nederland vooralsnog erg meevalt. Bij Eijsden, waar het spoor deels onder water kwam te staan, moeten 12 railspoelen vervangen worden. Daar lijkt het qua herstelwerkzaamheden bij te blijven. Een railspoel is een elektrotechnische component. De beide spoorstaven kunnen daarmee worden verbonden voor de tractie retourstroom.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.