ProRail telt af tot afronding spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte

14 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 6.900 nieuwe dwarsliggers, 5 kilometer aan nieuwe betonkokers en bijna 350.000 meter aan nieuwe kabels. Het zijn zomaar wat cijfers van de bouw en indienststelling van de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte – inclusief de aanpassing in de beveiliging bij Zwolle – en dive-under bij Herfte. Op 24 juli moet knooppunt Zwolle weer volledig in gebruik zijn.

Daarnaast is tijdens de baan- en spoorbouwfase voor het ballastbed 41.000 aan nieuwe steenslag gestort, bestaande uit verschillende gradaties. Bij het amoveren tijdens en na de indienststellingsstap wordt 71.540 meter aan beschermbuis afgevoerd en wordt ruim 700.000 meter aan kabelschroot verwijderd, zo laat ProRail dinsdag aan SpoorPro weten. De werkzaamheden werden in april 2019 opgestart werden en zullen tot 23 juli voortduren.

Aansluiting sporen

Op dit moment worden de sporen in de dive-under en daarboven aangesloten op de eerder gebouwde sporen. Hierdoor rijden er geen of minder treinen in en om Zwolle. Eerder dit jaar reden er vanwege werkzaamheden van 28 april tot en met 3 mei geen treinen bij Zwolle. De werkzaamheden vonden toen plaats aan de bovenleiding. Daarnaast werden de sporen aan de westzijde van station Zwolle vernieuwd en werd het perron aan de Oosterlaan verbreed.

Station Zwolle is een belangrijke schakel in het Nederlandse spoornetwerk tussen het noordoosten van Nederland en de Randstad. De uitbreiding van het spoor is nodig om de toekomstige reizigersgroei op te kunnen vangen. De dive-under, waarbij het ene spoor onder het andere door gaat, maakt het mogelijk dat de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een eigen spoor hebben en niet meer op elkaar hoeven te wachten. De treinen vanuit Meppel gaan overigens op 20 juli alweer rijden, bevestigt een woordvoerder.

Groot spoorproject

ProRail-projectmanager Christiaan Caan noemde de klus in gesprek met De Stentor maandag “absoluut een van de grotere projecten in Nederland’’. De uitbreiding en verbeteringen, waar een prijskaartje van 270 miljoen euro aan hangt, moeten bovendien voor een rimpeleffect in de omgeving zorgen.

“Reizigers vanuit bijvoorbeeld Bad Nieuweschans missen altijd hun aansluiting, dat is straks verleden tijd. En de sprinter vanuit Friesland kan na de zomer door naar Zwolle, die gaat tot nu toe maar tot Meppel”, aldus Caan tegenover het dagblad.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.