ProRail rondt werkzaamheden aan spoor tussen Zutphen en Hengelo af

Het spoor op het enkelsporige baanvak tussen tussen Zutphen en Hengelo is gedurende elf dagen en elf nachten volledig op de schop gegaan. Eerder deze week is het treinverkeer op het ruim 35 kilometer lange traject hervat. ProRail gaf vrijdag een inkijkje in wat er allemaal is gedaan.

Dat de klus ingrijpend is geweest, blijkt wel uit de cijfers die de spoorbeheerder deelt: 17.500 nieuwe dwarsliggers, 35.000 ton spoorgrind, vier nieuwe wissels – waaronder een exemplaar van 50 ton bij Lochem – en 1,5 kilometer aan nieuwe spoorstaven. Een van de overwegen op het traject is voortaan voorzien van onderhoudsvriendelijke rubberen bevloering. Bij de werkzaamheden zijn zo’n 250 medewerkers betrokken geweest, aldus ProRail. De spoorbeheerder geeft aan dat een klus van deze omvang “eens in de tientallen jaren noodzakelijk is”.

Kalkstabilisatie

Bij Markelo is tevens een in de spoorsector weinig toegepaste methode gebruikt om de ondergrond te verstevigen, namelijk kalkstabilisatie. Daarmee is over een lengte van 700 meter de grond verbeterd. “Nadat het oude spoorgrind verwijderd was en de grond op juiste hoogte was gebracht, is er een kalklaag aangebracht die tot 35 cm diepte met een frees vermengd is met de bestaande kleigrond. Door dit te doen krijg je een stevige ondergrond met een goede afwatering. Hierdoor ligt het spoor stabiel en gaan we zakkingen tegen”, aldus bouwmanager Jordi Boer. In de wegenbouw wordt deze methode vaker toegepast.

Bij Markelo is tevens het extra passeerspoor verwijderd. Op het oude stationsemplacement zijn daarnaast twee wissels en 200 meter aan spoor weggehaald.

Volgens Boer was er gedurende de werkzaamheden flink wat overlast voor de omwonenden, met name ’s nachts. Klachten bleven naar eigen zeggen uit. “Over het algemeen hebben mensen in het oosten van het land een nuchtere blik: wat moet, dat moet. Dat kreeg ik van een aantal omwonenden ook terug, dat is wel fijn.”

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.