Constructiefouten oorzaak van metroramp Mexico-Stad

De metroramp in Mexico-Stad is op basis van de voorlopige uitkomst van een onderzoek te wijten aan constructiefouten bij de metrolijn en het bijbehorende viaduct. In mei zakte een metrostel door het viaduct, waarbij 26 mensen om het leven kwamen en tientallen gewonden vielen.

Direct na het ongeval werd er in de media gesproken over corruptie en tijdsdruk bij de aanleg van de metrolijn als achterliggende oorzaak. De Noorse onderzoekers van bureau DNV, die in opdracht van het stadsbestuur onderzoek doen naar de toedracht van de ramp, constateerden dat er slecht laswerk was geleverd, dat er verschillende betonsoorten waren gemengd en dat er bouten ontbraken.

Constructiefouten

Zorgen over de constructie van de metrolijn, lijn 12 om precies te zijn, zijn niet nieuw. Volgens Claudia Sheinbaum, regeringsleider van Mexico-Stad, werd de lijn om die reden dagelijks geïnspecteerd. De functie van regeringsleider is vergelijkbaar met die van burgermeester.

Marcelo Ebrard, regeringsleider van de stad toen de metrolijn aangelegd werd, beloofde daags na het ongeval zijn medewerking aan het onderzoek. De metrolijn werd in 2012 opgeleverd. De jaren erna lag het metroverkeer zo nu en dan stil vanwege problemen aan het spoor. Het ongeluk in mei gebeurde in de avond, waardoor het buiten de beruchte spits van Mexico-Stad plaatsvond en het relatief rustig was.

Lees meer:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.