Station Assen

Station Assen genomineerd voor architectuurprijs

Het nieuwe station van Assen maakt kans om de prijs BNA Beste Gebouw 2021 te winnen. Het gebouw met de opvallende houten kap werd begin vorig jaar opgeleverd. Daarbij werd ook de hele stationsomgeving vernieuwd. Er kwamen nieuwe liften, bredere trappen en een nieuwe tunnel, met ingang aan de oostkant.

Perron 1 werd langer en breder, zodat intercity’s hier kunnen stoppen. Verder zijn de sporen vernieuwd en wissels weggehaald. Dit verkleint de kans op storingen. Sinds de verbouwing is er ruimte voor een extra spitstrein. Ook kwam er een nieuwe fietsenstalling.

Icoonwaarde

Station Assen is genomineerd in de categorie Identiteit en icoonwaarde. De Prijs voor Beste gebouw 2021 is een initiatief van de branchevereniging voor architectenbureau’s BNA. Dat het in opdracht van ProRail, NS en de gemeente Assen gebouwde station kans maakt op de prijs is volgens bouwmanager Marko Verkuil geen wonder. “Het is een heel bijzonder gebouw. Het houten dak ziet er waanzinnig uit.”

De driehoekige kap van natuurlijk materiaal maakt het station volgens ProRail een echte blikvanger. “Met 3000 m2 is het zelfs een van de grootste houten constructies van het land,” aldus Marko. “Bovendien is de kap voorzien van speciale begroeiing: sedum. Deze kleine plantjes houden regenwater vast en zorgen voor natuurlijke koeling, zoals op alle groene daken. Samen met energiezuinige ledverlichting en veel lichtdoorlatende elementen is het station een prachtig, energiezuinig én duurzaam gebouw.”

Stemmen

Het station werd ontworpen door architectenbureaus Powerhouse Company en De Zwarte Hond. Station Assen is inmiddels door naar de laatste drie in de categorie Identiteit en icoonwaarde. Het station maakt daarmee kans op de vakjuryprijs en op de publieksprijs. Stemmen kan tot 9 augustus, op 16 september is de uitreiking.

De vakjury, onder voorzitterschap van Alexander Pechtold, is onder de indruk van de iconische waarde van het station: “Met een helder stedenbouwkundig en architectonisch gebaar geeft Station Assen identiteit aan de stad. Onder de iconische houten luifel strekt de rode loper zich uit vanaf het station naar de binnenstad. Een uitnodigende, herkenbare en toegankelijke entree naar de stad, waar reizigers zich gemakkelijk kunnen oriënteren.”

Lees ook: Vernieuwing station Assen in volle gang

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Station Assen genomineerd voor architectuurprijs”

asierts|10.06.21|13:16

… en de reiziger? Die staat in de stromende regen. Kortzichtige architect, falende spoorwegen. Dit ontwerp mag NOOIT de hoofdprijs winnen.

Teko Salverda|20.09.21|13:12

Ja, een fraaie, reusachtige overkapping garandeert geen beschutting voor de reiziger. In Rotterdam C is ook zo’n kap. Indrukwekkend, maar de reiziger moet onbeschermd tegen de regen de tramhaltes bereiken. Waarom komt functionaliteit niet op de eerste plaats?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.