Tramlijn 7 in de Kinkerstraat in Amsterdam, foto: Tim Boric/Rover

Rover: ontwerp voor tram Kinkerstraat Amsterdam moet op de schop

Het ontwerp voor de nieuwe Kinkerstraat in Amsterdam moet op de schop, heeft de Amsterdamse afdeling van reizigersorganisatie Rover laten weten aan de gemeenteraad. Rover wil dat er een nieuw ontwerp komt met aandacht voor het openbaar vervoer. De huidige plannen betekenen volgens de reizigersorganisatie een flinke verslechtering voor de tramreiziger.

De Kinkerstaat wordt opnieuw ingericht, waarbij de halte bij de Ten Katemarkt en de Hallen verdwijnt en de tram zijn vrije trambaan verliest. Volgens Rover betekent dit extra reistijd voor mensen die gebruikmaken van de populaire tramlijnen 17 en 7.

Veelgebruikte tramroute

“De gemeente wil een autoluwe stad maar investeert nu miljoenen in een verslechtering van een veelgebruikte tramroute”, constateert Marinus de Jong, voorzitter van Rover-Amsterdam. “We verwachten de komende jaren alleen maar meer auto’s in deze drukke straat. De tram mag er straks achteraan sukkelen.”

Rover-Amsterdam wil dat de Vervoerregio Amsterdam afziet van een financiële bijdrage aan de plannen in deze vorm en de hiervoor gereserveerde miljoenen steekt in het verbeteren van het openbaar vervoer. Daarvoor ziet Rover kansen: met goede wil kunnen ook bij de populaire bestemmingen Ten Katemarkt en de Jan Pieter Heijestraat brede, comfortabele tramhaltes gerealiseerd worden. Ook pleit Rover-Amsterdam bij de gemeente voor het behouden van de vrije trambaan zodat trams 7 en 17 niet hoeven in te leveren op snelheid en betrouwbaarheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Rover: ontwerp voor tram Kinkerstraat Amsterdam moet op de schop”

Wiebe Goossen|20.05.21|12:19

Druk autoverkeer in een drukke winkelstraat gaan meestal nu eenmaal niet samen. Het ware misschien beter om op strategische punten te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid en (delen van) de straat tenminste autoluw te maken. Dat scheelt tevens in stank en herrie….

Bert van der Loo|20.05.21|16:47

Ik word moe van rover. Overheid moet dingen regelen, niet rover of andere gesubsidieerde dwarsliggers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.