spoorwerkzaamheden

België trekt 365 miljoen euro uit voor ‘lang verwaarloosde’ spoorwegen

De Belgische regering gaat de komende jaren minstens 365 miljoen euro investeren in het spoor. Dat heeft minister Georges Gilkinet van Mobiliteit vorige week donderdag bekendgemaakt. Met het geld moet de trein “de ruggengraat van de mobiliteit van de toekomst” worden, aldus Gilkinet. Volgens de minister zijn de spoorwegen “te lang verwaarloosd”, waardoor er “dringend” stappen gezet moeten worden.

Gilkinet geeft aan dat er “tientallen” projecten uitgevoerd zullen worden, waaronder verbeteringen aan het spoor in de haven van Antwerpen en in het Brusselse Gewest. Tevens wordt er geïnvesteerd in de digitalisering van het spoor en in een verbeterde samenwerking met regionale vervoerders zoals De Lijn en de MIVB. Tenslotte moet de verbinding tussen Brussel en Luxemburg opgewaardeerd worden en wil Gilkinet de toegankelijkheid van treinstations in België vergroten.

Nationaal plan

De 365 miljoen euro is de federale bijdrage aan een scala aan projecten die België de komende jaren met Europees geld wil financieren. Daartoe is vorige week het “Nationaal plan voor herstel en veerkracht” ingeleverd bij de Europese Commissie. Die zal beoordelen welke plannen er kunnen rekenen op de bijna 6 miljard euro die is gereserveerd voor projecten in België. Het Europese geld maakt onderdeel uit van de zogeheten ‘Recovery and Resilience Facility’, een Europese pot met geld ter grootte van 672,5 miljard euro waarmee landen hun economie na de coronacrisis weer op de rit moeten krijgen.

Gilkinet waarschuwt dat de 365 miljoen euro lang niet genoeg is om alle ambities te realiseren en roept de federale regering dan ook op “om verder te gaan dan de Europese middelen en duidelijk te kiezen voor investeringen.” Zonder in details te treden zegt de minister dat extra middelen nodig zijn om de NMBS en spoorbeheerder Infrabel te ondersteunen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België trekt 365 miljoen euro uit voor ‘lang verwaarloosde’ spoorwegen | SpoorPro.nl
spoorwerkzaamheden

België trekt 365 miljoen euro uit voor ‘lang verwaarloosde’ spoorwegen

De Belgische regering gaat de komende jaren minstens 365 miljoen euro investeren in het spoor. Dat heeft minister Georges Gilkinet van Mobiliteit vorige week donderdag bekendgemaakt. Met het geld moet de trein “de ruggengraat van de mobiliteit van de toekomst” worden, aldus Gilkinet. Volgens de minister zijn de spoorwegen “te lang verwaarloosd”, waardoor er “dringend” stappen gezet moeten worden.

Gilkinet geeft aan dat er “tientallen” projecten uitgevoerd zullen worden, waaronder verbeteringen aan het spoor in de haven van Antwerpen en in het Brusselse Gewest. Tevens wordt er geïnvesteerd in de digitalisering van het spoor en in een verbeterde samenwerking met regionale vervoerders zoals De Lijn en de MIVB. Tenslotte moet de verbinding tussen Brussel en Luxemburg opgewaardeerd worden en wil Gilkinet de toegankelijkheid van treinstations in België vergroten.

Nationaal plan

De 365 miljoen euro is de federale bijdrage aan een scala aan projecten die België de komende jaren met Europees geld wil financieren. Daartoe is vorige week het “Nationaal plan voor herstel en veerkracht” ingeleverd bij de Europese Commissie. Die zal beoordelen welke plannen er kunnen rekenen op de bijna 6 miljard euro die is gereserveerd voor projecten in België. Het Europese geld maakt onderdeel uit van de zogeheten ‘Recovery and Resilience Facility’, een Europese pot met geld ter grootte van 672,5 miljard euro waarmee landen hun economie na de coronacrisis weer op de rit moeten krijgen.

Gilkinet waarschuwt dat de 365 miljoen euro lang niet genoeg is om alle ambities te realiseren en roept de federale regering dan ook op “om verder te gaan dan de Europese middelen en duidelijk te kiezen voor investeringen.” Zonder in details te treden zegt de minister dat extra middelen nodig zijn om de NMBS en spoorbeheerder Infrabel te ondersteunen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.