schipholtunnel

Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten ten gunste van de trein

Het Franse parlement heeft een wetsvoorstel goedgekeurd dat binnenlandse vluchten verbiedt naar bestemmingen die binnen 2,5 uur per trein bereikbaar zijn. Het verbod moet het klimaat ten goede komen, maar in de praktijk blijkt het plan slechts vijf van ruim honderd vluchten te raken. Volgens milieuorganisaties blijven de meest vervuilende vliegtrajecten buiten schot.

In het oorspronkelijke voorstel zouden vluchten naar bestemmingen die in maximaal vier uur per trein te bereiken zijn, worden verboden. Maar hierdoor dreigden bepaalde regio’s geïsoleerd te raken, verdedigde de minister van Transport Jean-Baptiste Djebarri de aanpassing. Het voorstel maakt deel uit van de klimaatwet waarover de Franse Tweede Kamer momenteel debatteert. Doel van de wet is de CO2-uitstoot in 2030 met 40 procent te verminderen ten opzichte van 1990.

Coronasteun

Het schappen van binnenlandse vluchten was ook een van de voorwaarden die de Franse overheid stelde aan coronasteun voor Air France-KLM. Het nu goedgekeurde wetsvoorstel voorkomt dat andere vliegmaatschappijen in dat gat kunnen springen. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door de senaat, voor het parlement er in een derde en laatste ronde over stemt.

Door de nieuwe wet is vliegen vanuit Parijs naar Nantes, Lyon of Bordeaux straks niet meer mogelijk. Drukke vliegtrajecten met een hoge uitstoot zoals van Parijs naar Nice, Toulouse of Marseille vallen buiten het voorstel. Volgens Greenpeace is het voorstel daarmee zo verwaterd dat de impact op de CO2-uitstoot zeer beperkt is.

SNCF

Ook de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir had liever gezien dat het Franse parlement zich bij de aanbeveling van vier uur had gehouden om de nieuwe wet ‘enige inhoud te geven. En daarnaast pleit de organisatie voor maatregelen om te waarborgen dat de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF de kans niet zal aangrijpen om zijn prijzen te verhogen of de kwaliteit van zijn dienstverlening uit het oog verliest.

“Gemiddeld stoot het vliegtuig 77 keer meer CO2 per passagier uit dan de trein op deze routes, hoewel de trein goedkoper is en de verloren tijd beperkt is tot 40 minuten”, aldus UFC-Que Choisir.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.