Metro serie 5600, metrostation Beurs, RET

Stichting railAlert vraagt sector om input voor nieuwe veiligheidsvoorschriften metro

Stichting railAlert heeft een oproep gedaan aan de spoorsector om feedback te delen op het vernieuwde Voorschrift Veilig Werken Metro. Belanghebbende bedrijven en instanties hebben tot eind mei de tijd om hun reactie te geven.

Het vernieuwde Voorschrift Veilig Werken Metro borduurt voort op het voorschrift van januari 2018, maar bevat een aantal wijzigingen. Deze komen voort uit de introductie van het digitaal veiligheidspaspoort (DVP), waarmee technici toegang tot werkplekken op en langs het spoor kunnen krijgen.

Veilige uitwijkplek

Zo zijn er in de conceptversie aanpassingen gedaan aan het proces voor het aanwijzing van een veilige uitwijkplek voor spoorwerkers. Tevens bevat het voorschrift voortaan de verplichting om lokale risico’s voor werkzaamheden aan de metro inzichtelijk te maken en omvat het document een lijst aan maatregelen voor het werk op beweegbare bruggen. Het definitieve document moet in de loop van 2022 ingevoerd worden. Met toevoeging van illustraties moet de toepassing van de voorschriften verder verduidelijkt worden.

Met het Voorschrift Veilig Werken Metro van begin 2018 werden de veiligheidsvoorschriften van de vervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (GBV, RET en HTM) gelijkgeschakeld, waardoor op alle drie de metronetten nu dezelfde veiligheidsregels gelden.

Stichting railAlert heeft als doel om ervoor te zorgen dat er bij werkzaamheden langs het spoor in de toekomst geen dodelijke ongelukken meer gebeuren. Daarvoor faciliteert het samenwerking op het gebied van arbeidsveiligheid.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.