Railpro voestalpine

Voestalpine Railpro viert 25-jarig bestaan

Foto: Railpro Railpro / voestalpine

Spoorsysteemleverancier voestalpine Railpro viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Het bedrijf kwam in 1996 voort uit de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen, maar kent een historie in het spoor die meer dan 100 jaar teruggaat. Corona staat een fysiek feestelijk jubileum in de weg, maar het bedrijf blikt graag even terug en vooral vooruit naar het toekomstige moderne spoor, waarin innovatie, digitalisering en circulariteit centraal staan. 

Het bedrijventerrein in Hilversum waar Railpro gevestigd is, ademt meer dan honderd jaar spoorhistorie. Er werd rond 1870 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg van de spoorwegen en in 1908 met de vestiging van een ‘houtbereidingsinrichting’. Hier werden van ruw hout, dwarsliggers geproduceerd. Halverwege de vorige eeuw diende het terrein als ‘stapelplaats’ – een opslagterrein voor spoorbouwmaterialen. Na de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen in 1995, startte voestalpine Railpro BV in 1996 onder de naam Railpro als groothandel.

Nieuwe kansen

Door het spoor als geïntegreerd totaalsysteem te bekijken, ontstaan er volgens Railpro nieuwe kansen voor innovatie. “Niet het innoveren van losse componenten, maar juist de onderlinge samenhang is de sleutel tot succes. Innovatie is ons dagelijks werk. Zowel in het doorontwikkelen van bestaande producten, maar zeker ook in het ontwikkelen van nieuwe producten en bijbehorende diensten”, aldus Wouter Lampe, manager marketing & Innovaties bij Railpro. “Een voorbeeld zijn de SALT-wagons, waarmee ballast direct stofarm in het spoor gelost kan worden. En de spoorwerker hiermee veilig en gezond zijn werk kan doen.”

Historie Railpro

De toekomst van het spoor is volgens Railpro vooral digitaal. Er wordt dan ook dagelijks gewerkt aan het ontwikkelen van digitale diensten. Vrijwel alle spoorse producten uit het assortiment van Railpro zijn inmiddels beschikbaar via een webshop en elektronische interfaces; dat zijn er inmiddels duizenden. Veel van deze producten zijn ook geschikt voor buiten het spoor. Zoals houten wisselliggers, steenslag en serviceproducten als benzine.  Verder kunnen alle producten worden voorzien van RFID-tags. Bij contact met zo’n tag wordt er een signaal uitgezonden of kan de positie van de tag worden doorgegeven. Zo weet de beheerder precies waar hij in de baan moet zijn voor eventueel onderhoud of vervanging.

Ecologische voetafdruk

Naast digitalisering zijn duurzaamheid en circulariteit thema’s die hoog op de agenda staan bij Railpro. Focusmanager hergebruik & recycling, Akkie Stomphorst: “wij voelen ons verantwoordelijk voor onze ecologische voetafdruk en streven ernaar om – samen met onze spoorpartners – de railinfra zo duurzaam mogelijk te maken.” Veel spoorwegmaterialen hebben bij vervanging nog niet het einde van hun levensduur bereikt en zijn dus nog geschikt voor een tweede leven in het spoor. Wissels die opnieuw zijn gebouwd met hergebruikte componenten en zo weer het spoor in kunnen of een relais dat een tweede leven krijgt. Om het de aannemers zo makkelijk mogelijk te maken, heeft Railpro hier een totaalconcept voor bedacht.

“Bij voorkeur hergebruiken wij vrijkomende spoorse materialen opnieuw in de spoorinfrastructuur. En als het niet kan in de railinfra zijn er nog talloze mogelijkheden voor toepassingen buiten de railinfra. En met succes; zo heeft ons Logistiek Service Centrum onlangs de verpakkingsmaterialen verduurzaamd en worden inmiddels de eerste vloeren gelegd van gebruikte houten wisselliggers”, aldus Stomphorst. Ook producten, zoals een schommel van spoorstaven, waarmee ontwerpers de ProRail Circular Design Challenge wonnen is een voorbeeld van hergebruik.

Toekomst

De vraag is waar Railpro en de spoorsector over 25 jaar staan. Een geautomatiseerd spoor wellicht, met componenten die real time melden hoe ze functioneren en zelf storingen herstellen. Of een volledig circulair spoor, CO2-neutraal en waarvoor geen nieuwe grondstoffen meer gewonnen hoeven worden.

Voestalpine Railpro is actief deelnemer van RailTech Europe 2021, het online evenement dat plaatsvindt op 30, 31 maart en 1 april 2021. Akkie Stomphorst en directeur strategische ontwikkeling Erno Chevallier geven op 30 maart om 13.30 uur een workshop over hergebruik van spoormaterialen op de Tech Stage tijdens de sessie “Sustainability”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voestalpine Railpro viert 25-jarig bestaan | SpoorPro.nl
Railpro voestalpine

Voestalpine Railpro viert 25-jarig bestaan

Foto: Railpro Railpro / voestalpine

Spoorsysteemleverancier voestalpine Railpro viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Het bedrijf kwam in 1996 voort uit de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen, maar kent een historie in het spoor die meer dan 100 jaar teruggaat. Corona staat een fysiek feestelijk jubileum in de weg, maar het bedrijf blikt graag even terug en vooral vooruit naar het toekomstige moderne spoor, waarin innovatie, digitalisering en circulariteit centraal staan. 

Het bedrijventerrein in Hilversum waar Railpro gevestigd is, ademt meer dan honderd jaar spoorhistorie. Er werd rond 1870 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg van de spoorwegen en in 1908 met de vestiging van een ‘houtbereidingsinrichting’. Hier werden van ruw hout, dwarsliggers geproduceerd. Halverwege de vorige eeuw diende het terrein als ‘stapelplaats’ – een opslagterrein voor spoorbouwmaterialen. Na de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen in 1995, startte voestalpine Railpro BV in 1996 onder de naam Railpro als groothandel.

Nieuwe kansen

Door het spoor als geïntegreerd totaalsysteem te bekijken, ontstaan er volgens Railpro nieuwe kansen voor innovatie. “Niet het innoveren van losse componenten, maar juist de onderlinge samenhang is de sleutel tot succes. Innovatie is ons dagelijks werk. Zowel in het doorontwikkelen van bestaande producten, maar zeker ook in het ontwikkelen van nieuwe producten en bijbehorende diensten”, aldus Wouter Lampe, manager marketing & Innovaties bij Railpro. “Een voorbeeld zijn de SALT-wagons, waarmee ballast direct stofarm in het spoor gelost kan worden. En de spoorwerker hiermee veilig en gezond zijn werk kan doen.”

Historie Railpro

De toekomst van het spoor is volgens Railpro vooral digitaal. Er wordt dan ook dagelijks gewerkt aan het ontwikkelen van digitale diensten. Vrijwel alle spoorse producten uit het assortiment van Railpro zijn inmiddels beschikbaar via een webshop en elektronische interfaces; dat zijn er inmiddels duizenden. Veel van deze producten zijn ook geschikt voor buiten het spoor. Zoals houten wisselliggers, steenslag en serviceproducten als benzine.  Verder kunnen alle producten worden voorzien van RFID-tags. Bij contact met zo’n tag wordt er een signaal uitgezonden of kan de positie van de tag worden doorgegeven. Zo weet de beheerder precies waar hij in de baan moet zijn voor eventueel onderhoud of vervanging.

Ecologische voetafdruk

Naast digitalisering zijn duurzaamheid en circulariteit thema’s die hoog op de agenda staan bij Railpro. Focusmanager hergebruik & recycling, Akkie Stomphorst: “wij voelen ons verantwoordelijk voor onze ecologische voetafdruk en streven ernaar om – samen met onze spoorpartners – de railinfra zo duurzaam mogelijk te maken.” Veel spoorwegmaterialen hebben bij vervanging nog niet het einde van hun levensduur bereikt en zijn dus nog geschikt voor een tweede leven in het spoor. Wissels die opnieuw zijn gebouwd met hergebruikte componenten en zo weer het spoor in kunnen of een relais dat een tweede leven krijgt. Om het de aannemers zo makkelijk mogelijk te maken, heeft Railpro hier een totaalconcept voor bedacht.

“Bij voorkeur hergebruiken wij vrijkomende spoorse materialen opnieuw in de spoorinfrastructuur. En als het niet kan in de railinfra zijn er nog talloze mogelijkheden voor toepassingen buiten de railinfra. En met succes; zo heeft ons Logistiek Service Centrum onlangs de verpakkingsmaterialen verduurzaamd en worden inmiddels de eerste vloeren gelegd van gebruikte houten wisselliggers”, aldus Stomphorst. Ook producten, zoals een schommel van spoorstaven, waarmee ontwerpers de ProRail Circular Design Challenge wonnen is een voorbeeld van hergebruik.

Toekomst

De vraag is waar Railpro en de spoorsector over 25 jaar staan. Een geautomatiseerd spoor wellicht, met componenten die real time melden hoe ze functioneren en zelf storingen herstellen. Of een volledig circulair spoor, CO2-neutraal en waarvoor geen nieuwe grondstoffen meer gewonnen hoeven worden.

Voestalpine Railpro is actief deelnemer van RailTech Europe 2021, het online evenement dat plaatsvindt op 30, 31 maart en 1 april 2021. Akkie Stomphorst en directeur strategische ontwikkeling Erno Chevallier geven op 30 maart om 13.30 uur een workshop over hergebruik van spoormaterialen op de Tech Stage tijdens de sessie “Sustainability”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.