ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

Met inrichten ketenbeheer is eerste stap ERTMS-uitrol gemaakt

“Ketenbeheer is noodzakelijk omdat we de overstap maken van ATB naar het IT-systeem ERTMS. Bij het gebruik van ATB doet ieder het beheer van zijn eigen deel van de keten, bij ERTMS hangt alles als een puzzel met elkaar samen”, licht migratiemanager Ketenbeheer ERTMS Hella van Veen bij de Programmadirectie ERTMS toe. Met het inrichten van het ketenbeheer is de eerste migratiestap van het ERTMS-programma behaald.

Betrokken organisaties in de spoorsector hebben in de afgelopen 1,5 jaar vastgelegd hoe ze tot een gezamenlijk beheermodel gaan komen. Hella van Veen en ERTMS-directeur Wim Knopperts lichten op 30 maart tijdens RailTech Europe het onderwerp ketenbeheer bij de ERTMS-uitrol verder toe.

Human factors

“Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je iets aan de spoorbaan verandert wat voor ProRail niet zichtbaar is, maar wel voor een machinist of het detectiesysteem in de trein”, aldus de migratiemanager. “De human factors zijn heel belangrijk in het ketenbeheer. Samenwerking is op alle niveaus nodig. De verschillende beheerders van systemen moeten weten dat een andere partij ook hun informatie nodig heeft om een probleem op te kunnen lossen.”

Het ERTMS-programma heeft onderzoek uitgevoerd bij bestaande baanvakken, waar nu al onder ERTMS wordt gereden. “We hebben gekeken wat daar het verbeterpotentieel is”, aldus Van Veen. ProRail en NS voerden daartoe vorig jaar onder meer tests uit op de HSL-Zuid, waarbij zij systemen monitorden en data uitwisselden.

Dit is uitgebreid met een dashboard waarin problemen geografisch worden weergegeven. “Op dit dashboard kun je de prestaties per treintype zien. Dit is nu nog in beheer bij ProRail, maar dit wordt straks breder in de markt gezet.” De data-uitwisseling op de HSL-Zuid zorgde ervoor dat het aantal vertragingen op de spoorlijn afnam.

“Je ziet een enorme bevlogenheid in de markt om dit op te pakken. Dit gebeurt niet top-down maar doen we met elkaar. Je merkt dat alle partijen gemotiveerd zijn om hiermee aan de slag te gaan.”

Roadmap

Er is een gezamenlijke roadmap vastgesteld met betrokkenen waarin wordt beschreven hoe het ketenbeheer verder wordt ontwikkeld bij de invoering van ERTMS. Van Veen: “Ketenbeheer is een groeimodel dat gaandeweg wordt uitgebreid en aangepast. Je weet van tevoren niet hoe het eruit gaat zien. Als je eenmaal aan de slag gaat dan wordt het steeds duidelijker hoe processen het beste kunnen worden ingericht.”

“Bij ketenbeheer komt veel meer kijken dan alleen het systeem ERTMS. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het goederenvervoer, dan is de keten veel langer. Zij hebben te maken met logistieke processen op de terminals en de klant die de goederen wil vervoeren. De spoorgoederensector heeft zelf het stokje opgepakt en helpt om dit in kaart te brengen. Daar zijn we heel blij mee.”

Ketenbeheer

Bureau ICT-toetsing (BIT) concludeerde in maart 2019 in een rapport dat de plannen van het ERTMS-programma op een aantal punten nog tekort schoten, waaronder het ketenbeheer. Alle partijen in de spoorsector zijn hier in de afgelopen anderhalf jaar hard mee aan de slag gegaan om dit te verbeteren.

“We willen alle aspecten in kaart brengen die nodig zijn voor goed ketenbeheer van ERTMS. Dus de problemen voorafgaand definiëren en bedenken hoe we ze kunnen oplossen. Dat is vervolgens per proces ingericht en dit wordt ook gemonitord. In deze werkzaamheden willen we steeds meer structuur brengen en alle processen formeel ontwerpen.”

Migratiestappen

ERTMS-programmadirecteur Wim Knopperts: “We hebben nu migratiestap 1 voor het ketenbeheer gemaakt. Dit is de eerste stap van een lange reis. Deze stap is belangrijk, omdat we hiermee voor zorgen dat alle partijen in dezelfde richting denken.”

Andere migratiestappen zijn onder meer het ombouwen van spoorwegmaterieel om te rijden onder ERTMS, het opleiden van spoorwegpersoneel om te werken met het nieuwe systeem, het gereed maken van de logistieke keten, de start van de commerciële operatie op het proefbaanvak en de start van de exploitatie op de andere ERTMS-baanvakken. Deze stappen worden gemaakt in de periode tussen 2021 en 2031.

Migratiestappen ERTMS

Lees ook:

RailTech Europe banner

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Met inrichten ketenbeheer is eerste stap ERTMS-uitrol gemaakt”

A C F Sierts|15.03.21|14:57

Er staat “Het ERTMS-programma heeft onderzoek uitgevoerd bij bestaande baanvakken, waar nu al onder ERTMS wordt gereden”.

Dat moet uiteraard ‘[…] al onder ETCS […]’ zijn.

Rijden doe je niet op een door de EU vastgestelde set van standaarden, maar op basis van een signaleringssysteem, en dat is ETCS. Telefoneren naar de verkeersleider doet de machinist tenslotte ook niet met ERTMS, maar met een GSM-R-toestel :)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.