Project de Entree in Amsterdam

Spoorleverancier Alom behaalt milieucertificaat ISO 14001

Alom heeft eind vorig jaar het ISO 14001:2015-certificaat ontvangen, waarvoor de spoorleverancier heeft moeten aantonen dat het in de afgelopen jaren structureel de milieuprestaties heeft verbeterd.

ISO 14001 is een internationale norm die vereisten specificeert over hoe een organisatie haar milieuprestaties verbetert, naleving bereikt en voldoet aan specifieke regelgevingsdoelstellingen. Daarbij wordt onder meer  gekeken naar de beheersing van de milieurisico’s bij activiteiten van een bedrijf. Ook wordt er gekeken naar de inspanningen van een organisatie om invloed op het milieu uit te oefenen vanuit een levenscyclus-benadering.

Milieuprestaties

Het verbeteren van de milieuprestaties heeft inmiddels een vaste plek ingenomen in de bedrijfsvoering van de Alom, vertelt directeur Edwin Aerts. “Wij hebben onze organisatie erop ingericht om de milieuaspecten zowel intern als in de gehele keten te beheersen en verbeteren.”

Een van de projecten waarbij deze aanpak is toegepast is het project de Entree in Amsterdam, waarbij het gebied aan de centrumzijde van station Amsterdam Centraal wordt vernieuwd. Daarbij worden onder meer alle tram- en metrosporen vervangen. Alom had hierbij de rol van toeleverancier en leverde de benodigde onderdelen precies op de plek waar deze nodig waren.

“Daarbij ging het om duurzame logistiek, want we voorkwamen hiermee fouten en het scheelde enorm veel tijd voor de aannemers die onze materialen in de spoorbaan moesten aanbrengen. In het kader van ‘minder hinder’ hebben we alles verpakkingsvrij aangeleverd”, vertelt Aerts. “We deden dat door materialen aan te leveren in kunststof kratten met materialen uitgesorteerd per zoveel meter spoor. Men kon dus alle relevante materialen rechtstreeks op de werkplek uit de krat halen en lege kratten gemakkelijk opstapelen.” Diezelfde kratjes konden vervolgens gebruikt worden om afvalmateriaal in te verzamelen, zodat er na de werkzaamheden geen vuil achterbleef.

Duurzaamheid

Een ander project waar Alom bij betrokken was is een proeftuin die ProRail in 2019 organiseerde met duurzame dwarsliggers. Alom leverde hiervoor kunststof dwarsliggers. Ook bij de productie en levering van dwarsliggers let het bedrijf op de milieu-aspecten. “Onze partner Sekisui (Japanse fabrikant, red.) voor de kunststof dwarsliggers komt naar Nederland. Dat betekent dat de dwarsliggers voortaan in Roermond worden geproduceerd. Dat is goed voor de carbon footprint en maakt de distributie makkelijker. In 2023 beginnen zijn met de productie.”

Verder onderzocht de leverancier in 2015 samenwerking met De Wilde Spoorbouw  en de Hogeschool voor de Kunsten de mogelijkheid naar een tweede leven geven aan kurkrubbermateriaal. “Bij de toepassing van materialen van kurkrubber heb je soms snijverlies en daarbij komen resten kurkrubber vrij. Dit restmateriaal heeft de hogeschool vervolgens toegepast in diverse ontwerpen.” Het kurkrubber-restafval en oude kurkrubberplaten werden onder meer gebruikt om schoenen, tassen, zittingen van stoelen en decorstukken van te maken.

Lees ook:

Alom gaat Wissel Positioning System (WPS) van Rail1435 vermarkten
Leveranciers spoorse materialen: geen schaarste zolang goederen de grens over mogen
Alom stopt bouwmaterialen Dura Vermeer in containers
Alom demonstreert rubberen overweg en anti-spoorloopmap

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorleverancier Alom behaalt milieucertificaat ISO 14001 | SpoorPro.nl
Project de Entree in Amsterdam

Spoorleverancier Alom behaalt milieucertificaat ISO 14001

Alom heeft eind vorig jaar het ISO 14001:2015-certificaat ontvangen, waarvoor de spoorleverancier heeft moeten aantonen dat het in de afgelopen jaren structureel de milieuprestaties heeft verbeterd.

ISO 14001 is een internationale norm die vereisten specificeert over hoe een organisatie haar milieuprestaties verbetert, naleving bereikt en voldoet aan specifieke regelgevingsdoelstellingen. Daarbij wordt onder meer  gekeken naar de beheersing van de milieurisico’s bij activiteiten van een bedrijf. Ook wordt er gekeken naar de inspanningen van een organisatie om invloed op het milieu uit te oefenen vanuit een levenscyclus-benadering.

Milieuprestaties

Het verbeteren van de milieuprestaties heeft inmiddels een vaste plek ingenomen in de bedrijfsvoering van de Alom, vertelt directeur Edwin Aerts. “Wij hebben onze organisatie erop ingericht om de milieuaspecten zowel intern als in de gehele keten te beheersen en verbeteren.”

Een van de projecten waarbij deze aanpak is toegepast is het project de Entree in Amsterdam, waarbij het gebied aan de centrumzijde van station Amsterdam Centraal wordt vernieuwd. Daarbij worden onder meer alle tram- en metrosporen vervangen. Alom had hierbij de rol van toeleverancier en leverde de benodigde onderdelen precies op de plek waar deze nodig waren.

“Daarbij ging het om duurzame logistiek, want we voorkwamen hiermee fouten en het scheelde enorm veel tijd voor de aannemers die onze materialen in de spoorbaan moesten aanbrengen. In het kader van ‘minder hinder’ hebben we alles verpakkingsvrij aangeleverd”, vertelt Aerts. “We deden dat door materialen aan te leveren in kunststof kratten met materialen uitgesorteerd per zoveel meter spoor. Men kon dus alle relevante materialen rechtstreeks op de werkplek uit de krat halen en lege kratten gemakkelijk opstapelen.” Diezelfde kratjes konden vervolgens gebruikt worden om afvalmateriaal in te verzamelen, zodat er na de werkzaamheden geen vuil achterbleef.

Duurzaamheid

Een ander project waar Alom bij betrokken was is een proeftuin die ProRail in 2019 organiseerde met duurzame dwarsliggers. Alom leverde hiervoor kunststof dwarsliggers. Ook bij de productie en levering van dwarsliggers let het bedrijf op de milieu-aspecten. “Onze partner Sekisui (Japanse fabrikant, red.) voor de kunststof dwarsliggers komt naar Nederland. Dat betekent dat de dwarsliggers voortaan in Roermond worden geproduceerd. Dat is goed voor de carbon footprint en maakt de distributie makkelijker. In 2023 beginnen zijn met de productie.”

Verder onderzocht de leverancier in 2015 samenwerking met De Wilde Spoorbouw  en de Hogeschool voor de Kunsten de mogelijkheid naar een tweede leven geven aan kurkrubbermateriaal. “Bij de toepassing van materialen van kurkrubber heb je soms snijverlies en daarbij komen resten kurkrubber vrij. Dit restmateriaal heeft de hogeschool vervolgens toegepast in diverse ontwerpen.” Het kurkrubber-restafval en oude kurkrubberplaten werden onder meer gebruikt om schoenen, tassen, zittingen van stoelen en decorstukken van te maken.

Lees ook:

Alom gaat Wissel Positioning System (WPS) van Rail1435 vermarkten
Leveranciers spoorse materialen: geen schaarste zolang goederen de grens over mogen
Alom stopt bouwmaterialen Dura Vermeer in containers
Alom demonstreert rubberen overweg en anti-spoorloopmap

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.