Schematische weergave DDIO

ProRail is wet van de remmende voorsprong met DDIO liever kwijt dan rijk

ProRail is eerder dit jaar begonnen met zogeheten Data Driven Infra Onttrekkingen (DDIO). Daarmee moet het voor werkplekbeveiligers van zowel ProRail als spooraannemers eenvoudiger worden om tijdelijke buitendienststellingen, ook wel infra-onttrekkingen genoemd, te realiseren. Hasna Hankari en Johan Schaap van ProRail leggen in de uitzending van SpoorProTV uit hoe dit tot stand kwam en in zijn werk gaat.

Jaarlijks werkt ProRail zo’n 50.000 keer aan het spoor. In de helft van de gevallen gaat het om een storing, die je zo snel mogelijk weer wilt verhelpen. De DDIO-applicatie is als hulpmiddel te gebruiken bij het aanvragen van Werkplek Beveiligingsinstructie (WBI’s) voor storingsherstel. Op die manier kan het proces voor het aanvragen van een WBI van uren of zelfs een dag worden teruggebracht tot enkele seconden of minuten.

DDIO

“We hebben de applicatie zo intuïtief mogelijk gemaakt, mede dankzij input van de gebruikers en op basis van hun behoeftes. Je kunt daar klikken waar je gaat werken en met een druk op de knop verschijnen de locatie-afhankelijke maatregelen die je moet treffen. Met filters kun je vervolgens bepalen wat je wel of niet wilt meenemen in de onttrekking”, legt Hankari uit.

“Het werk in het spoor is nog altijd vrij ambachtelijk, dus het is goed dat we hiermee wat administratieve rompslomp voor de vakmensen wegnemen. Het is tevens de reden waarom we op dit punt zijn begonnen met automatisering en niet aan de voorkant van projecten”, voegt Schaap toe.

DDIO op termijn niet uitsluitend meer voor storingen

Dankzij DDIO hoopt ProRail na storingen het spoor snel weer beschikbaar te kunnen maken. De ambitie is om op termijn ook gepland onderhoud en projectwerk onderdeel van de applicatie te maken. Dat geldt zowel voor de bovenbouw als voor werk aan de bovenleidingen en de rest van het spoornet. Daarvoor moet echter nog veel data aan het systeem toegevoegd worden.

“Ik verwacht dat het nog anderhalf tot twee jaar gaat duren voordat er voldoende bovenleidingdata zijn verwerkt. We moeten hiervoor tekeningen vertalen in data en dat is een erg arbeidsintensief proces”, zei Hankari eerder in gesprek met SpoorPro.

Bekijk hier het video-interview met Hasna Hankari en Johan Schaap:

‘Goed als de rest van de wereld aanhaakt’

ProRail is een van de eersten met een dergelijk systeem, dat om die reden dan ook op veel belangstelling uit het buitenland kan rekenen. Daar kan men mogelijk in de handen wrijven. “Het idee achter de software is dat het breed inzetbaar en toepasbaar in het buitenland is”, aldus Hankari. “We hebben er onlangs een presentatie over gegeven bij softwarebedrijf Esri in Amerika, we kregen daar een staande ovatie. Iedereen was zo onder de indruk van deze applicatie.”

“De partijen in het buitenland waar wij ons aan spiegelen, die zijn er nog niet mee bezig. Dat zouden we wel graag zien, want daar worden we zelf ook beter van. We zijn altijd opzoek naar feedback, om samen beter te worden. Van alleen voorop lopen wordt je niet beter”, besluit Schaap.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.