Luc Vansteenkiste van Railnet Europe

‘De uitrol van centraal Europees capaciteitsmanagement wordt geen big bang, maar een olievlek’

In Europa gaat ongeveer een kwart van de capaciteit op het spoor verloren doordat rijpaden niet optimaal benut worden. Hierdoor mist het vervoer per spoor de flexibiliteit die het wegvervoer kenmerkt. De routekaart van de Europese Green Deal vraagt echter om een model shift richting het spoor. Luc Vansteenkiste van Railnet Europe onderstreept in de uitzending van SpoorProTV daarom het belang van een centraal gestuurde en internationale aanpak van capaciteitsmanagement op het spoor.

Onder het Time Table Redesign-project, kortweg TTR, wordt in Europa hard gewerkt om de dienstregelingen en het capaciteitsmanagement te stroomlijnen. Het internationale treinverkeer heeft anno 2021 namelijk nog teveel last van obstakels, zoals onvoorziene werkzaamheden of capaciteitsaanvragen voor rijbanen die uiteindelijk niet afgezegd worden als ze niet gebruikt worden.

Met andere woorden, er moet een betere wisselwerking komen tussen de vraag van de vervoerders versus het aanbod bij de spoorbeheerders. Dat is volgens Vansteenkiste de centrale component van het TTR.

‘Toekenning van het rijpad van begin tot eind regelen’

Alle betrokkenen moeten samenkomen om de totale beschikbare capaciteit vast te stellen. Vervolgens moeten zij hun behoeftes onderling afstemmen, zodat er een betere verdeling van de beschikbare capaciteit tot stand gebracht kan worden. Ook wat de korte versus de lange termijn betreft. Het project is wat Vansteenkiste betreft dan ook een zinvollere investering dan investeringen in nieuw spoor.

Via het TTR moet het uiteindelijk mogelijk worden om zowel tegemoet te komen aan de noden van de reiziger, die ver vooruit willen boeken en gebaat zijn bij stabiliteit, als die van goederenvervoerders, die juist snel moeten kunnen schakelen.

“Nu moet je om vrachtvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Polen mogelijk te maken nog bij drie instanties aankloppen, te weten de Nederlandse, de Duitse en de Poolse. Dat moet één aanvraag worden, waarbij de toekenning van het rijpad van begin tot eind geregeld is. Dat geldt net zo goed voor het passagiersvervoer. Reizigers moeten net als bij vliegtickets ver van tevoren hun reis kunnen boeken”.

Bekijk hier het video-interview met Luc Vansteenkiste:

In kleine stapjes naar het doel

Het TTR-project rust op drie pilaren, te weten digitalisering, regelgeving en commerciële afwegingen. “Een aangepast proces van capaciteitsmanagement en rijpadtoekenning vraagt om nieuwe digitale oplossingen, nieuwe commerciële voorwaarden en een nieuw wettelijk kader”.

Elf Europese landen hebben reeds toegezegd om de vereiste aanpassingen te implementeren. Bij het TTR wordt gewerkt onder het minimum viable product-principe, waarbij met kleine stappen nieuwe concepten in real life worden uitgetest, om zo toe te werken naar de volledige functionaliteit. “We streven niet naar een uitrol in de vorm van een big bang, maar juist naar een olievlek die zich over het continent verspreidt”, zegt Vansteenkiste daarover.

Tal van kleine obstakels

Dat is eerder noodzaak dan een keuze, want volgens Vansteenkiste komt men nog tal van obstakels tegen in het TTR. “Ondanks de vele inspanningen merken we dat er nog altijd kleine nationale verschillen zijn in procedures, regelgeving en aanpak. Daar moeten we mee overweg kunnen. En bij projecten waar internationale coördinatie bij komt kijken blijven de planning en het bewaken van de financiën altijd punten van aandacht”, aldus Vansteenkiste.

Desondanks verwacht hij dat het TTR afgerond is op de streefdatum 2025, in ieder geval in de elf landen die voorop lopen. Elders zal aan het einde van dit jaar moeten blijken hoe de zaken ervoor staan. Aan de bereidheid van de betrokken zal het in ieder geval niet liggen, zegt Vansteenkiste. “Iedereen werkt hard mee en onderling is er vrijwel permanent overleg. Het enthousiasme en de wil om het spoorverkeer een plek te geven is aanwezig”.

RailNet Europe is een non-profit organisatie die zich ten doel heeft gesteld om snel en makkelijk toegang mogelijk te maken tot het Europese spoornetwerk.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.