Koperdiefstal spoor vangst politie Utrecht

ProRail ziet koperdiefstallen op en langs het spoor verder dalen

Spoorbeheerder ProRail heeft in 2020 een historisch laag aantal van 62 koperdiefstallen op en langs het spoor geregistreerd. Het jaar ervoor waren dat er nog 65, terwijl er in 2011 sprake was van een piek van 516 gevallen van (poging tot) diefstal.

Volgens woordvoerder Andy Wiemer van ProRail helpen de preventieve maatregelen die zijn genomen, zoals het plaatsen van extra hekken en extra beveiliging. Bovendien is het aantal nachtelijke controles van beveiligers met honden opgeschroefd.

Tevens is een speciaal BOA Interventie Team (BIT) ingesteld, dat zich heeft gespecialiseerd in de aanpak van koperdiefstal in de spooromgeving. “Zodra we weten dat koperdieven ergens actief zijn dan zetten we op die plekken daar BOA’s met honden in of plaatsen we extra camera’s.”

Koperdiefstal uit kabels zorgt er voor dat het treinverkeer op de betreffende plek stilligt totdat de kabels vervangen zijn, met veel vertragingsminuten en overlast voor reizigers als gevolg. Het aantal vertragingsminuten op jaarbasis is de afgelopen vijf jaar gedaald van ruim 51.000 tot iets meer dan 2.300 minuten. Inmiddels werkt ProRail steeds vaker met aluminium bekabeling, wat net zo goed werkt.

Daling zet door ondanks hogere prijs van koper

Het aantal koperdiefstallen lijkt nauw samen te hagen met de prijs van koper, die in 2011 – net als het aantal diefstallen op en naast het spoor – een piek bereikte van mijn 4,50 dollar per pond (destijds ongeveer 3,24 euro). Inmiddels is de prijs van koper opgeklommen van zo’n 2,30 dollar op het hoogtepunt van de coronacrisis in april tot ruim 4 dollar per pond op dit moment (3.29 euro).

“In die zin zou je zeggen dat het aantrekkelijker is om toch wat te stelen. Maar we zien dat onze maatregelen toch wel effect hebben”, aldus Wiemer. Ook de maatschappelijke kosten zijn volgens hem gedaald. “Op een bepaald moment waren de jaarlijkse kosten van koperdiefstal opgelopen naar drie miljoen euro per jaar. in 2020 was dat nog ‘maar’ 150.000 euro.”

Ook het convenant van de branchevereniging Metaal Recycling Federatie (RMF) met ProRail, netwerkbeheerder TenneT en justitie en politie lijkt effect te sorteren in de strijd tegen diefstal en heling. Zo wordt legitimatie voortaan noodzakelijk bij het inleveren van koper voor geld.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.