Wethouders in Achterhoek gooien gewicht in de schaal voor RegioExpres

Wethouders en beleidsmedewerkers van gemeenten Montferland en Doetinchem maken zich hard voor de RegioExpres, een extra trein tussen Arnhem en Doetinchem die tussen Winterswijk en Doetinchem overal stopt. De betrokken wethouders wijzen in een interview op de site van de provincie Gelderland op de voordelen van de trein, die na Doetinchem non-stop door rijdt naar Arnhem Centraal.

Volgens wethouder Oscar van Leeuwen van gemeente Montferland is de extra trein noodzakelijk omdat de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk met normaal gesproken zo’n 21.000 reizigers per dag nu al één van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland is. Indien men het reizen per trein wil blijven aanmoedigen, moet er meer capaciteit komen, stelt Van Leeuwen, die verder op tijdswinst en de overstapmogelijkheden naar de Randstad wijst.

Bereikbaarheid regio

Wethouder Rens Steintjes van gemeente Doetinchem onderstreept het belang van bereikbaarheid voor de regio. “We hebben maar twee aders: de A12 en het spoor. We kunnen het ons niet veroorloven 1 van de 2 te laten versloffen.” Het spoor biedt volgens Steintjes daarnaast niet alleen kansen om bedrijven naar de regio te halen, maar ook om jongeren te binden en de vergrijzing tegen te gaan.

Jan Willem Boschker van de gemeente Montferland wijst naar de verbindingsfunctie die de RegioExpres kan vervullen voor de regio. “In regio Arnhem-Nijmegen en Liemers gaat de bevolking waarschijnlijk erg toenemen, terwijl het aantal banen minder hard groeit. De Achterhoek heeft een maakindustrie, daar liggen kansen.”

Van Leeuwen stipt aan dat een betere spreiding van het aantal reizigers en forenzen voor de regio eveneens voordelen heeft. “Ook voor inwoners van gemeente Montferland die op andere stations instappen, biedt het voordelen. Doordat anderen de RegioExpres nemen, is er meer ruimte in treinen die stoppen op station Didam of Wehl.”

RegioExpres op z’n vroegst in 2026

De RegioExpres vergroot de bereikbaarheid van de Achterhoek met kortere reistijden van 13 tot 20 minuten en een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad. De kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem blijft bestaan. De kosten van het project worden geraamd op maximaal 167 miljoen euro.

Volgend jaar moet de met de planuitwerkingsfase gestart worden. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat de extra trein op z’n vroegst in 2026 kan gaan rijden.

Lees meer: 

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Wethouders in Achterhoek gooien gewicht in de schaal voor RegioExpres”

kees boer|20.02.21|01:08

Ik juich dit toe;elke uithoek van Nederland heeft een snellere trin zoals Leeuwarden heeft ook enkele jaren terug een intercity gekregen en is voor Zeeland ook in de maak als compensatie voor het niet doorgaan van de marinierskazerna naar Vlissingen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.