Een Thalys op Amsterdam Centraal, bron: ProRail

B en W keuren plannen voetgangerstunnel Amsterdam CS en bruggen naar noord goed

De gemeente Amsterdam gaat aan de slag met twee bruggen over het Amsterdamse IJ en een voetgangerstunnel vanaf Amsterdam Centraal naar Noord. Het college van B en W heeft donderdag het eindadvies omarmd van een onafhankelijke commissie die onderzoek deed naar de mogelijk verbindingen tussen Noord en de rest van de stad.

Die commissie adviseerde in juni om twee bruggen over het IJ aan te leggen: één aan de oostkant (tussen de Johan van Hasseltweg en het Azartplein) en één aan de westkant (tussen de NDSM-werf en de Haparandadam).

Openbaar vervoer

Ook adviseerde de commissie een voetgangerstunnel vanaf het Centraal Station naar Noord te bouwen, twee nieuwe pontverbindingen te maken en de Amsterdamsebrug aan te passen, zodat deze geschikt wordt voor grotere stromen fietsers en openbaar vervoer. De commissie heeft ook geadviseerd om de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) te verplaatsen naar de Coenhaven.

Het college gaat het eindadvies als leidraad gebruiken voor verdere plannen. De komende tijd wordt er naar alle verbindingen onderzoek gedaan, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de plannen toetsen op nautische veiligheid. Naar verwachting wordt het inrichtingsplan eind dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd.

De oversteek over het IJ, ook wel ‘Sprong over het IJ’ genoemd, is nodig om de verbinding tussen Amsterdam-Noord en de rest van de stad verder te verbeteren.

(Bron: ANP)

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “B en W keuren plannen voetgangerstunnel Amsterdam CS en bruggen naar noord goed”

Pat Rick|19.02.21|16:48

Als men de PTA naar de Coenhaven haalt, zou men daar ook een metroaansluiting moeten maken, bijvoorbeeld die voor Havenstad. Laat dat nou een hippe wijk worden zoals Nordhavn in Kopenhagen, waar 50.000 woningen worden gerealiseerd. En laat Havenstad met 70.000 nog wat ambitieuzer zijn. Of maak daar een metrostation op de lijn naar Zaanstad. Het is van de zotte dat deze voorstad niet is verbonden op de A’damse metro. Kijk hoe Stockholm of Vancouver dit hebben gedaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.