Opnieuw vluchtdeuren in Schipholtunnel vervangen

ProRail en Anton Rail & Infra hebben eerder deze maand negen vluchtdeuren in de Schipholtunnel vervangen. De werkzaamheden zijn tijdens een buitendienstelling in het weekend van 6 en 7 februari uitgevoerd. Uiteindelijk moeten alle 27 vluchtdeuren vervangen worden.

Volgens Alf Smolders, gebiedsmanager bij ProRail, gingen een aantal vluchtdeuren niet meer automatisch dicht. De deuren dienen vanwege brandveiligheid dicht te zijn. Om dit te borgen zijn de deuren voorzien van sensoren, zodat de meldkamer van ProRail ziet wanneer deze dicht zijn. Als de deuren niet dicht zijn, dan wordt er een monteur gestuurd om na te gaan wat de oorzaak is. Omdat geconstateerd is dat de deuren niet meer voldoende sluiten, is besloten tot het vervangen van de vluchtdeuren.

Daarnaast speelt ouderdom een rol. De vluchtdeuren zijn inmiddels aan het einde van hun levensduur, wat mogelijk de brandwerendheid in het geding brengt. Deze neemt immers gedurende de jaren af. In totaal zijn er nu 17 deuren vervangen. Voor de overgebleven tien deuren van ongeveer 750 kilo per stuk verwacht Smolders opnieuw een weekend nodig te hebben.

Buitendienststelling

Voor de overgebleven tien deuren is er een weekend beschikbaar in week 10. In het weekend waarin de werkzaamheden plaatsvonden, bleek dat negen deuren goed te doen zijn. Dat zou betekenen dat ergens nog een buitendienststelling gevonden moet worden om de laatste deur te vervangen. Er kan meegelift worden in een reeds bestaande weekend van een ander werk, als dat qua werkzaamheden en logistieke bewegingen van materieel past.

Tijdens een zogeheten ‘site acceptance test’ (SAT) eind vorig jaar in de Schipholtunnel, wist Anton Rail & Infra in zes uur een complete vluchtdeur te vervangen.

Planning werkzaamheden

De weekenden worden aangevraagd op basis van verwachtingen. Zijn de werkzaamheden dermate complex dat er meer weekenden nodig zijn, dan zullen die in eerste instantie gevonden moeten worden in bestaande buitendienststellingen. Volgens Smolders zijn er per jaar zo’n vier weekenden beschikbaar voor werkzaamheden, aangezien luchthaven Schiphol 24 uur per dag bereikbaar moet zijn.

“Vaak zijn er meerdere aannemers voor verschillende projecten in één buitendienststelling aan het werk. Ze moeten rekening houden met elkaars werklocatie, maar ook de logistieke afwikkeling van de mensen, materialen en materieel. In de Schipholtunnel is dat dermate complex omdat er maar één in- en uitgang is en weinig wissels om op het andere spoor te komen. Ook mensen moeten naar de werklocatie komen in de tunnel. Aangezien de tunnel zo’n zes kilometer lang is, vergt dat een van tevoren goed doordacht plan”.

Ingewikkeld proces

De aanloop naar werkzaamheden tijdens een buitendienststelling is eveneens een ingewikkeld proces, waarbij verschillende belangen afgewogen moeten worden, bijvoorbeeld die van Schiphol enerzijds en NS Reizigers anderzijds. “De afspraak is namelijk dat we werken op momenten waarbij reizigers zo min mogelijk hinder ondervinden. De reizigers van NS Reizigers zijn vooral forenzen, dus mensen die door de week en overdag gebruik maken van de trein. Schiphol-reizigers zijn met name vakantiegangers, en die reizen juist ’s avonds, in de weekenden en vakanties”, legt Smolders uit.

Bekijk hier de timelapse:

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.