Dode na botsing met trein op onbewaakte spoorwegovergang, bron: AS Media

Staatssecretaris: nieuwe wetgeving in de maak voor aanpak NABO’s

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven heeft deze week in de beantwoording van Kamervragen onderstreept dat ze haast wil maken met de aanpak van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Daarvoor is nieuwe wetgeving in de maak, om op lokaal niveau meer vaart achter de aanpak van NABO’s te krijgen. De PVV stelde de vragen naar aanleiding van het dodelijk ongeval in Wijster afgelopen januari. 

Van Veldoven benadrukt dat ProRail bij de aanpak van NABO’s in veel gevallen afhankelijk is van welwillende particulieren en gemeenten. En hoewel er volgens de staatssecretaris meestal brede steun voor de aanpak is, blijven er “situaties waar een patstelling dreigt te ontstaan”.

Maatregelen

“Daarvoor heb ik een aanwijzingsbevoegdheid in voorbereiding als wettelijke stok achter de deur waarmee, na een zorgvuldige belangenafweging, eenzijdig een verplichting aan een wegbeheerder (gemeente of gebruiker/ rechthebbende) kan worden opgelegd om de benodigde maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid op en rondom een onbeveiligde spoorwegovergang te garanderen”, aldus Van Veldhoven.

Daarover is onder meer gesproken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg, NS, ProRail en andere belanghebbenden. De staatssecretaris zegt te hopen dat de wetgevingsprocedure voor het wetsvoorstel “spoedig” gestart kan worden.

Volgens Van Veldhoven zijn inmiddels 67 van de 180 in kaart gebrachte NABO’s aangepakt. Met de gemeente Winterswijk en de gemeente Hof van Twente zijn afspraken gemaakt over respectievelijk 11 en 13 NABO’s. Daarnaast is een landelijk bemiddelaar aangesteld, bovenop het extra geld dat eind vorig jaar voor de aanpak beschikbaar is gesteld (112,5 miljoen euro).

Aanpak onbewaakte overwegen

Van Veldhoven deed de toezegging na Kamervragen van Tweede Kamerlid Roy van Aalst (PVV). Hij reageerde op het ongeluk bij een NABO in het Drentse Wijster, waar in januari een 57-jarige vrouw om het leven kwam bij een aanrijding met een passagierstrein.

De staatssecretaris zegt in haar beantwoording dat het fatale ongeval bij een particuliere spoorwegovergang gebeurde, waar ProRail al jaren in gesprek was met de betrokkenen voor een oplossing. Zonder resultaat. “Volgens ProRail is het per direct opheffen, door het plaatsen van betonblokken, op dit moment juridisch niet mogelijk. Hierdoor wordt namelijk door ProRail zonder enig juridische legitimiteit de toegang tot (landbouw)grond, bedrijven en woningen ontzegd”, aldus de minister.

Burgemeester Mieke Damsma van de gemeente Midden-Drenthe wierp zich na het ongeval diezelfde week nog op als bemiddelaar, om de vastgelopen gesprekken tussen ProRail en de landeigenaar vlot te trekken.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.