Spoorwegovergang bij Dorst, foto: ProRail

Rubberen platen op overweg Dorst moeten spoorhinder verminderen

In Dorst wordt aankomend weekend het betonnen wegdek van de overweg op de Wethouder van Dijklaan vervangen door rubberen platen tussen de sporen. Het is een proef om te onderzoeken of dit andere type overweg helpt om de hinder van trillingen in de omgeving te verminderen.

Omwonenden van de Brabantroute ervaren sinds 2017 meer hinder van trillingen. Uit onderzoek bleek dat de hoogste trillingen zich voordoen bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met aan weerszijde een Traxx-locomotief passeert. Maar bewoners geven ook aan last te hebben van het goederenvervoer.

ProRail voerde in samenwerking met NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al diverse proeven uit om de hinder van trillingen tegen te gaan. De spoorbeheerder wil nu onderzoeken of het weghalen van de betonnen plaat onder het spoor een merkbaar effect heeft op de trillingen en de ervaren hinder. De overweg bestaat straks uit rubberen wegplaten tussen de sporen (een zogeheten STRAIL-overweg).

Proeven

Om het effect in beeld te brengen wordt in opdracht van ProRail meetapparatuur op diverse plekken in de spooromgeving geplaatst. Daarmee worden de trillingen voorafgaand aan de vervanging van de overweg en daarna. Op die manier kan het verschil tussen de twee verschillende typen overwegen worden aangetoond.

Daarnaast voert de spoorbeheerder een kleinschalig ervaringsonderzoek uit onder de direct omwonenden van de overweg. De resultaten daarvan worden in het voorjaar verwacht. Op basis van de metingen en het ervaringsonderzoek wordt beoordeeld of deze maatregel voldoende effectief is en in de toekomst breder ingezet kan worden.

Geen treinverkeer

Vanwege de werkzaamheden kunnen er van zaterdag 6 februari 01.20 uur tot en met maandag 8 februari 05.20 uur geen treinen rijden. Tussen Breda en Eindhoven rijden dan bussen in plaats van treinen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Rubberen platen op overweg Dorst moeten spoorhinder verminderen”

A C F Sierts|08.02.21|19:21

Wel jammer is dat nergens uitgelegd wordt WAAROM deze modificatie een sterke reductie van de baan-trein-interactie zou kunnen opleveren. Dat zou wel zo verhelderend zijn. Ik mag tenslotte aannemen dat men niet ‘zomaar wat ideetjes uitprobeert’, maar dat dit het resultaat is van een gedegen analyse…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.