Overweg Rheden

ProRail stelt aanpassing overwegen in Rheden half jaar uit

De werkzaamheden aan de eerste van negen overwegen in het Gelderse Rheden starten pas in augustus. Het werk zou eigenlijk al in december vorig jaar starten, maar een informatiebijeenkomst voor omwonenden bracht nieuwe inzichten over het voorkomen van hinder tijdens de werkzaamheden. Het verder uitwerken van de plannen door ProRail kostte hierdoor meer tijd, waardoor de start nu met een half jaar is opgeschoven. 

ProRail maakte samen met de gemeente Rheden plannen om de veiligheid rondom een negental overwegen in de gemeente Rheden te verbeteren. Tijdens de informatiebijeenkomsten zijn geïnteresseerden geïnformeerd over de plannen. Bezoekers konden aan de hand van informatiekaarten zien welke werkzaamheden er de komende jaren plaatsvinden. Per overweg stond ProRail stil welke verbetermaatregel aan de overweg werd getroffen. Ook werd een planning getoond en zijn diverse vragen van de inwoners hierover beantwoord.

Beveiliging

“Met de inzichten van toen lag het in de bedoeling eind 2020 te starten bij de overwegen met aanpassingen aan de toeleidende wegen. Daarna zouden in 2021 de overwegen met spoortechnische aanpassingen inclusief de beveiliging worden aangepakt.”

In de afgelopen maanden zijn de plannen verder gedetailleerd uitgewerkt. Dit heeft ProRail inzicht gegeven in een andere efficiëntere en voor de omgeving minder hinderlijke aanpak. Gevolg is echter dat de start van het werk een half jaar later plaatsvindt. In de zomer dit jaar rond augustus start de aannemer met de reconstructie van de eerste overweg, die aan de Groenestraat.

In het eerste kwartaal van 2022 worden de overwegen Biljoen, Schaarweg, Pinkelseweg, Middachtenallee, Havelandseweg, Hofstetterlaan en de Lange Juffer aangepakt. De bouw van de onderdoorgang in de Lentsesteeg vraagt volgens ProRail meer voorbereidingstijd. De verwachting is dat deze in 2023 wordt gerealiseerd. Deze overweg is nu geschikt voor fietsers en wandelaars en wordt gewijzigd in een onderdoorgang die geschikt is voor fietsers en wandelaars. Tijdens de bouwfase is de route enkele maanden niet toegankelijk.

Landbouwsluizen

Overweg Biljoen wordt aangepast zodat deze alleen te gebruiken is door fietsers, wandelaars en landbouwvoertuigen. De bebording wordt aangepast en twee zogenaamde ‘landbouwsluizen’ aangelegd. ProRail is met de beheerder van landgoed Biljoen in gesprek over de vormgeving hiervan om het monumentale karakter van de omgeving niet aan te tasten.

De overweg Groenestraat wordt opnieuw ingericht. Dit sluit aan op de gemeentelijke ontwikkelingen om de Groenestraat en de poort naar de Posbank te verbeteren. Hiermee wordt de overweg overzichtelijker en daarmee veiliger.

De overwegen Schaarweg en Pinkelseweg zijn straks gesloten voor gemotoriseerd verkeer en alleen nog toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Het profiel van de Havelandseweg wordt gewijzigd zodat fietsers gescheiden van het autoverkeer de overweg kunnen passeren. Daarnaast krijgen wandelaars aan de westzijde van de weg een eigen overpad met beveiliging.

Overwegen opheffen

De overweg aan de Middachtenallee krijgt een automatische halve overwegbomen installatie (AHOB). De overwegen Lange Juffer en Hofstetterlaan worden in samenhang aangepast: de beveiliging van de overweg Lange Juffer wordt verplaatst naar overweg Hofstetterlaan en overweg Lange Juffer wordt afgesloten. Wandelaars hebben hiermee een gunstige aanlooproute. Daarnaast is toegang tot het terrein ten noorden van het spoor nodig voor vrachttransporten voor een Vitens installatie op het terrein ten noorden van het spoor.

Naast de overweg Lange Juffer worden ook de overwegen die naar Jeugdland en het Kerkhof leiden opgeheven. ProRail onderzoekt voor Jeugdland of een Wandelbuis een oplossing is. Van het kerkhof wordt de hoofdingang verplaatst.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.