Reizigers op het centraal station in Groningen, foto: ANP

Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord

Reizigers op het centraal station in Groningen, foto: ANP

Teleurgesteld maar strijdbaar. Zo reageert Wim van Wegen, fractievoorzitter van D66 Noordoostpolder en bestuurslid van de initiatiefgroep Lelylijn op de eerste selectie van projecten voor het Nationaal Groeifonds. De Lelylijn viel buiten de selectie van de onafhankelijke adviescommissie, omdat de plannen niet voldeden aan alle criteria. Van Wegen vertelde woensdag in de uitzending van SpoorProTV dat betrokken partijen de plannen gaan aanpassen en opnieuw indienen, maar meer rekenen op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord”

Pat Rick|21.01.21|15:40

Dagblad van het Noorden zegt het al: de Randstad is weer favoriet bij het verdelen van geld. En dit terwijl het fonds zoiets moet doorbreken. Want de huidige mechanismes van Nationale Mobiliteit en Capaciteits Analyses sturen het geld nu al naar de Randstad, waardoor het daar nog drukker wordt en er nog meer geld naartoe moet (viscieuze cirkel). Eigenlijk heeft de Randstad de omliggende provincies nodig om ruimte betaalbaar te maken (en niet alleen vastgoedindustrie nog rijker te maken)

Pat Rick|21.01.21|15:41

Groeifonds moet inderdaad een doorbraak forceren, om te voorkomen dat NL evolutionair vastloopt. Dus ipv dure groei in bestaande centra te financieren, juist makkelijkere groei realiseren door andere centra te activeren en betrekken. Groningen wordt de waterstofhub van Europa met data centra, dus zeer logisch om deze met een snelle lijn met de Randstad te verbinden. De Randstad heeft Groningen meer nodig dan men nu daar denkt!)

Wilfried Jellema|23.01.21|22:25

Het initiatief tot de politieke discussie is niet door de initiatiefgroep gestart, maar door ondergetekende. De uitgangspunten staan een kostendekkende exploitatie in weg, doordat zij kiezen voor kortste route. Gevolg is het ontbreken van voldoende vervoerswaarde. Het exploitatiemodel dient leidend te zijn. Hoogfrequent via 6 IC’s p/u. Aanleg Flevolink met verbinding Utrecht. Vervlechting Lelylijn met spoorlijn Lw – Zwolle in Heerenveen. Op die wijze wordt de verbinding met Leeuwarden geborgd.

A C F Sierts|27.01.21|17:18

@Wilfried Jellema: voeg daar ATO/CTO dan ook maar aan toe. Zes treinen per uur is met een dure treinbestuurder voorin financieel-exploitatief niet snel haalbaar.
Met ATO/CTO kan je direct starten met 4 IC’s per uur in de brede spits, en bij succes stapsgewijs doorgroeien naar meer en/of sneller (bv 2x p/u nonstop-IC+ Gn/Lw-Hrv-Ut/Asdz-Shl-Gv/Rtd, oftewel zonder tussenstops in Flevoland resp. Leiden.

De Mcn wordt dan ‘machineur’: een HC-plus die bij evt. storing ook ‘handmatig’ kan rijden.

kees boer|20.02.21|01:17

Omtrent de Lelylijn – voorheen de Zuiderzeelijn – had ik meerdere toezeggingen dat omtrent de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen ;ik zou daarom zeggen probeer eerst de reizigersaantallen per bus kenbaar te maken om de knip van de snelbus in Emmeloord te herstellen en inzet van dubbeldeksbussen met in Joure een aansluitende vleugelbus met Leeuwarden ;m mocht de Lelylijn alsnog komen dan moet zeer zeker Lemmer in moeten worden opgenomen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord | SpoorPro.nl
Reizigers op het centraal station in Groningen, foto: ANP

Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord

Reizigers op het centraal station in Groningen, foto: ANP

Teleurgesteld maar strijdbaar. Zo reageert Wim van Wegen, fractievoorzitter van D66 Noordoostpolder en bestuurslid van de initiatiefgroep Lelylijn op de eerste selectie van projecten voor het Nationaal Groeifonds. De Lelylijn viel buiten de selectie van de onafhankelijke adviescommissie, omdat de plannen niet voldeden aan alle criteria. Van Wegen vertelde woensdag in de uitzending van SpoorProTV dat betrokken partijen de plannen gaan aanpassen en opnieuw indienen, maar meer rekenen op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord”

Pat Rick|21.01.21|15:40

Dagblad van het Noorden zegt het al: de Randstad is weer favoriet bij het verdelen van geld. En dit terwijl het fonds zoiets moet doorbreken. Want de huidige mechanismes van Nationale Mobiliteit en Capaciteits Analyses sturen het geld nu al naar de Randstad, waardoor het daar nog drukker wordt en er nog meer geld naartoe moet (viscieuze cirkel). Eigenlijk heeft de Randstad de omliggende provincies nodig om ruimte betaalbaar te maken (en niet alleen vastgoedindustrie nog rijker te maken)

Pat Rick|21.01.21|15:41

Groeifonds moet inderdaad een doorbraak forceren, om te voorkomen dat NL evolutionair vastloopt. Dus ipv dure groei in bestaande centra te financieren, juist makkelijkere groei realiseren door andere centra te activeren en betrekken. Groningen wordt de waterstofhub van Europa met data centra, dus zeer logisch om deze met een snelle lijn met de Randstad te verbinden. De Randstad heeft Groningen meer nodig dan men nu daar denkt!)

Wilfried Jellema|23.01.21|22:25

Het initiatief tot de politieke discussie is niet door de initiatiefgroep gestart, maar door ondergetekende. De uitgangspunten staan een kostendekkende exploitatie in weg, doordat zij kiezen voor kortste route. Gevolg is het ontbreken van voldoende vervoerswaarde. Het exploitatiemodel dient leidend te zijn. Hoogfrequent via 6 IC’s p/u. Aanleg Flevolink met verbinding Utrecht. Vervlechting Lelylijn met spoorlijn Lw – Zwolle in Heerenveen. Op die wijze wordt de verbinding met Leeuwarden geborgd.

A C F Sierts|27.01.21|17:18

@Wilfried Jellema: voeg daar ATO/CTO dan ook maar aan toe. Zes treinen per uur is met een dure treinbestuurder voorin financieel-exploitatief niet snel haalbaar.
Met ATO/CTO kan je direct starten met 4 IC’s per uur in de brede spits, en bij succes stapsgewijs doorgroeien naar meer en/of sneller (bv 2x p/u nonstop-IC+ Gn/Lw-Hrv-Ut/Asdz-Shl-Gv/Rtd, oftewel zonder tussenstops in Flevoland resp. Leiden.

De Mcn wordt dan ‘machineur’: een HC-plus die bij evt. storing ook ‘handmatig’ kan rijden.

kees boer|20.02.21|01:17

Omtrent de Lelylijn – voorheen de Zuiderzeelijn – had ik meerdere toezeggingen dat omtrent de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen ;ik zou daarom zeggen probeer eerst de reizigersaantallen per bus kenbaar te maken om de knip van de snelbus in Emmeloord te herstellen en inzet van dubbeldeksbussen met in Joure een aansluitende vleugelbus met Leeuwarden ;m mocht de Lelylijn alsnog komen dan moet zeer zeker Lemmer in moeten worden opgenomen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.