Plaatsing sein SUNIJ-lijn, bron: provincie Utrecht

Strukton Rail plaatst sein vanwege wisselstoringen op eindpunt SUNIJ-lijn

Het trambedrijf van de provincie Utrecht heeft vrijdag een groot, nieuw sein in gebruik genomen in Nieuwegein-Zuid dat trambestuurders waarschuwt voor het wissel op het eindpunt van de SUNIJ-lijn. Reden hiervoor is dat er op het eindpunt al vier wisselstoringen hebben plaatsgevonden sinds de start van de vernieuwde tramlijn op 3 januari.

De storingen zorgden voor uitval van ritten met de nieuwe trams op lijn 60 tussen Utrecht en Nieuwegein. Het trambedrijf besloot daarom om met spoed aanvullende maatregelen te treffen om het risico op wisselstoringen te beperken.

Plaatsing sein

Het nieuwe sein is op vrijdag 15 januari door de storingsdienst van Strukton Rail geplaatst en is vanaf grote afstand goed zichtbaar. Het sein werkt als een baken voor de trambestuurders om hen te waarschuwen dat ze het wissel naderen. Dit geeft hen voldoende tijd om het vervolgspoor te kiezen naar de eindhalte Nieuwegein-Zuid, waarmee het risico op wisselstoringen wordt beperkt.

Naast de plaatsing van het sein is ook de maximumsnelheid voor het wissel beperkt naar 20 kilometer per uur. Hierdoor kunnen de trambestuurders op tijd afremmen om over het wissel de rijweg naar de eindhalte te nemen. De provincie Utrecht en vervoerder U-OV houden de komende tijd het technisch functioneren van het beveiligingssysteem dat het wissel en het sein aanstuurt in de gaten om te bekijken of de maatregelen doeltreffend zijn.

Exploitatie

De exploitatie van de vernieuwde SUNIJ-lijn is op zondag 3 januari van start gegaan. Op de tramlijn rijden nieuwe trams met een lengte van 41 meter geleverd door Spaanse fabrikant CAF. De vernieuwing van de SUNIJ-lijn kende tal van tegenvallers, waardoor de start van de exploitatie meermaals moest worden uitgesteld en de kosten hoger zijn uitgevallen. De trams hadden eigenlijk al eind augustus moeten gaan rijden.

Nu de vernieuwde lijn 60 in gebruik is genomen, is de volgende stap de opening van tramlijn 61 tussen Utrecht en IJsselstein. Als de opleidings- en testritten volgens plan verlopen, volgt de indienststelling uiterlijk eind februari 2021.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.