Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Kennisalliantie werkt aan ‘open engineering’ ERTMS-baanvak Kijfhoek-België

ProRail heeft vrijdag het startschot gegeven voor de Kennisalliantie ERTMS. Dit is een innovatief samenwerkingscontract met de ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco. Doel is om met ‘open engineering’ een ERTMS level 2 baanvak Kijfhoek-Belgische grens op te leveren. Het contract heeft een waarde van 28 miljoen euro en een looptijd van 8 jaar.

De aanleg van het Europees treinbeveiligingssysteem ERTMS level 2 is een meerjarig spoorprogramma dat uit meerdere projecten bestaat. De transitie van een analoog naar een digitaal aangestuurd systeem heeft ook invloed om de samenwerking tussen ProRail en de ingenieursbureaus.

Kennisalliantie ERTMS

In de Kennisalliantie ERTMS werken ProRail en de ingenieursbureaus samen aan gezamenlijke kennisontwikkeling door in de praktijk te werken aan een ERTMS-baanvak. Zo kunnen alle betrokken partijen kennis en ervaring opdoen met de invoering en toepassing van het nieuwe systeem.

Door te kiezen voor open engineering zijn ingenieursbureaus in staat activiteiten zelfstandig uit te voeren, zonder dat zij daarbij afhankelijk zijn van leveranciers. Dat gaat van het ontwerp tot en met het in dienst stellen van treinbeveiligingsinstallaties.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.