spoorwerkzaamheden

Infrabel krijgt 75 miljoen euro extra voor inhaalslag verouderde infra

De Belgische overheid heeft voor komend jaar 75 miljoen euro extra uitgetrokken om het spoornet te moderniseren. Volgens de federale minister van Mobiliteit gaat het om een eerste inhaalbeweging voor de verouderde infrastructuur. De investeringen gaan onder meer naar spoorvernieuwingen, beveiliging en verbetering van de toegankelijkheid van stations.

Volgens Infrabel is het Belgische spoorwegnet door beperkte middelen de laatste jaren sterk achteruitgegaan. Dat zorgt onder meer voor storingen en overlast voor vervoerders, reizigers en verladers. Met de lancering van het ‘Boost-plan’ van 75 miljoen euro komen de overheidsinvesteringen in het spoor in 2021 uit op 894,2 miljoen euro. Deze bedragen komen bovenop de 169,5 miljoen euro die in het Strategisch Meerjareninvesteringsplan (SMIP) van de Belgische overheid voorzien zijn. Hiervan zal 103,3 miljoen euro gebruikt worden voor de aanleg van het regionale OV-netwerk GEN rondom Brussel.

Toegankelijkheid

De extra middelen worden onder andere ingezet om delen van drie reizigerslijnen te moderniseren: de spoorlijn Brussel-Oostende (L50A), de drukste spoorlijn van België, en de lijnen Aalst-Burst (L82) en De Pinte-Ronse (L86) in Oost-Vlaanderen. Op deze laatste spoorlijn wordt de Louise-Marie tunnel in de Vlaamse Ardennen gemoderniseerd waardoor een tijdelijke snelheidsbeperking wordt vermeden. Bij de verbetering van de toegankelijkheid gaat het om middelen die zijn toegewezen voor perronverhogingen en de vernieuwing van informaticasystemen die de reizigersinformatie in de stations ondersteunen.

In Brussel wordt vanuit het Boost-plan 6 miljoen euro besteed aan de vernieuwing van sporen en metalen bruggen op het westelijke ringspoor rond Brussel (L28). Dit om de bediening van Audi Brussel te blijven verzekeren. En in het station Brussel-Zuid worden een aantal wissels vernieuwd.

Goederenvervoer

Ook het goederenvervoer kan volgens Infrabel extra zuurstof gebruiken. Een aanzienlijk deel van de middelen gaat daarom naar de modernisering van de spoorinfrastructuur in de havens van Antwerpen en Gent. In Antwerpen wordt, onder meer, gestart met de vernieuwing van de rangeerinstallaties. Op andere plaatsen is het mogelijk om een aantal aansluitingen van industriële klanten (zoals Nyrstar en Disteel) te vernieuwen. Daarnaast wordt er ook ingezet op de herinrichting van sporenbundel M in Leuven en dat maakt ruimte vrij voor het aanleggen van lange sporen.

De overige investeringen gaan naar programma’s voor het verbeteren van de veiligheid op het Belgische spoor, in totaal 242,8 miljoen euro, waarvan 189,7 miljoen euro voor de verdere uitrol van ETCS. Een bedrag van 591,4 miljoen euro gaat naar het programma stiptheid en veiligheid, waarvan 507,9 miljoen euro voor vernieuwing van de infrastructuur: 196 miljoen euro voor de sporen, 80 miljoen euro voor de bovenleiding, 80 miljoen euro voor de kunstwerken en 48 miljoen euro voor de signalisatie.

Eerste stap

Het Boost-plan is volgens Infrabel een eerste stap in de, door de federale overheid gewenste, herinvesteringen in het spoor. Samen met de overheid hoopt de infrastructuurbeheerder te kunnen profiteren van de subsidies in het kader van het herstelplan van de Europese Unie.

“Na moeilijke begrotingsjaren voor de Belgische spoorwegen is het meer dan nodig om te herinvesteren, als we de doelstellingen van het regeerakkoord willen bereiken: een trein die aantrekkelijker en toegankelijker is voor de reizigers, en goederen die meer worden vervoerd”, aldus minister voor Mobiliteit, Georges Gilkinet.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Infrabel krijgt 75 miljoen euro extra voor inhaalslag verouderde infra”

Pat Rick|21.12.20|16:34

Voor ProRail is dit een schijntje. Was die organisatie maar net zo kosteneffectief

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.