TEE Étoile du Nord op Amsterdam CS, 1961 | Foto: Fred ter Voort

Trans Europ Express (TEE) maakt comeback

Deutsche Bahn, ÖBB, SNCF en SBB hebben dinsdag een intentieverklaring ondertekend om in 2021 de legendarische Trans Europ Express (TEE) nieuw leven in te blazen. Met TEE 2.0 worden nieuwe grensoverschrijdende nachttreinverbindingen in Europa geïntroduceerd.

De Trans Europ Express (TEE) 2.0 is een geactualiseerd internationaal spoornetwerk dat in september 2020 werd gepresenteerd door de Duitse minister van Transport Andreas Scheuer. De TEE 2.0 moet Europese steden over het hele continent gaan verbinden met een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen zonder dat daarvoor extra investeringen in de infrastructuur nodig zijn.

Nieuwe Nightjet-lijnen

De eerste concrete resultaten van deze uitbreiding van de samenwerking zijn vier nieuwe Nightjet-lijnen die de komende jaren in totaal dertien Europese metropolen in de nacht met elkaar zullen verbinden:

December 2021: Wenen – München – Parijs en Zürich – Keulen – Amsterdam
December 2022: Zürich – Rome
December 2023: Wenen / Berlijn – Brussel / Parijs
December 2024: Zürich – Barcelona

EU-Night-Train_de

Scheuer: “Stap ’s avonds op de trein in München of Berlijn en kom’ s ochtends ontspannen aan in Parijs of Brussel. Met onze Trans-Europ-Express TEE 2.0 en aantrekkelijke aanbiedingen voor nachttreinen worden we nog klimaatvriendelijker en milieuvriendelijker in Europa. Dat is een heel specifiek resultaat van onze spoorwegtop en ons voorzitterschap van de Raad van de EU.”

Bestaande lijnen

Het doel van de TEE 2.0 onder meer om bestaande netwerken van hoog frequente lange afstandstreinen met elkaar te verbinden tot een geoptimaliseerd systeem. Op die manier moeten internationale reistijden per trein worden verkort. Verder staat in het door het Duitse ministerie van verkeer opgestelde plan dat bestemmingen met inadequate treinverbindingen in kaart moeten worden gebracht.

Op de korte termijn voorziet het plan verbindingen tussen:
Parijs – Brussel – Keulen –Berlijn – Warschau
Amsterdam – Keulen – Basel – Milaan – Rome
Berlijn – Frankfurt – Lyon – Montpellier – Barcelona
Amsterdam  – Brussel – Parijs – Lyon – Barcelona

TEE 2.0

In een later stadium zouden er verbindingen moeten komen tussen:
Berlijn – München – Innsbruck – Bologna – Rome
Parijs – Straatsburg – Stuttgart – München – Wenen – Boedapest
Parijs – Brussel – Hamburg – Kopenhagen – Stockholm
Stockholm – Kopenhagen – Berlijn – München

Het Duitse ministerie stelt voor om een nieuw bedrijf te laten oprichten door bijvoorbeeld SNCF en DB, waarbij andere geïnteresseerde en ambitieuze spoorwegondernemingen zoals NS, ÖBB en SBB mede-aandeelhouder kunnen worden. Dit bedrijf zou dan kunnen worden toegelaten als onafhankelijke vervoerder die diensten afneemt bij de moederbedrijven. “Op die manier gebruiken we de nationale kennis van de individuele partners, hoeft er geen personeel te worden aangenomen voor de uitvoering van de operatie en zetten we de landspecifieke kennis en die van rollend materieel in voor de certificering. Verder maken we gebruik van bestaand rollend materieel voor de lancering van het TEE netwerk op de korte termijn. TEE 2.0 wordt een symbool van Europese samenwerking.”

Bekijk hier het volledige plan van het Duitse ministerie van Transport

Oorspronkelijke TEE

De oorspronkelijke Trans-Europ Express, opgericht in 1957, was een internationale spoorwegdienst die actief was in West- en Midden-Europa. De circa 45 treinen verbonden 130 verschillende Europese steden met elkaar en bestonden alleen uit eerste klas rijtuigen. Het idee was destijds om met snelle en comfortabele internationale treinen te kunnen concurreren met het vliegtuig. De TEE richtte zich vooral op zakenmensen, met af en toe een gewone reiziger.

Vanaf het einde van de jaren zeventig werden steeds meer van deze TEE-treinen vervangen door gewone treinen met naast een 1e ook een 2e klasse. Bovendien kozen zakenreizigers steeds vaker voor vliegreizen. Deutsche Bahn besloot het TEE-netwerk te herstructureren met de introductie van intercitydiensten, die de TEE verving. In 1987 werden de meeste TEE-diensten opgeheven en werd de EuroCity (Europees intercity-spoorwegnet) geïntroduceerd met een sterk uitgekleed netwerk en minder luxe treinen. Vervolgens namen hoge snelheidstreinen als de TGV, ICE, Thalys en Eurostar de rol van TEE en EuroCity over.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.