Niet Actief Bewaakte Overwegen

ProRail wil snelheidsbeperking treinen Santpoort-Zuid begin 2021 opheffen

ProRail verwacht dat de snelheidsbeperking voor treinen in Santpoort-Zuid begin volgend jaar in overleg met NS kan worden opgeheven. Op dit moment is Wouter Hartendorf van boerderij Sinneveld bezig met het verplaatsen van zijn bedrijf naar de oostelijke kant van het spoor. Naar verwachting is dat begin volgend jaar gerealiseerd, waarna ook de zuidelijke Niet Actief Bewaakte Overweg (NABO) kan worden gesloten.

Eind vorige maand werd de noordelijke NABO in Santpoort-Zuid gesloten. Daarbij werd een nieuwe ontsluitingsweg in gebruik genomen, die als alternatieve route door omwonenden kan worden gebruikt. De zuidelijke NABO kan worden opgeheven zodra boerderij Sinneveld is verhuisd. Op dit moment zijn het woonhuis en de landerijen nog van elkaar gescheiden door het spoor. Straks komt alles op één locatie.

“Als de twee overwegen weg zijn dan kunnen we in overleg met onder meer NS die snelheidsbeperking opheffen. Op dit moment rijden treinen hier 60 kilometer per uur. Straks kunnen zij op volledige snelheid rijden”, vertelde woordvoerder Willem van Ewijk van ProRail vorige week in de uitzending van SpoorProTV.

Bekijk hier de uitzending terug:

Ongelukken en bijna-ongelukken

Volgens de woordvoerder worden de NABO’s in Santpoort-Zuid aangepakt omdat ze allebei gevaarlijk zijn. “We hebben de afgelopen jaren enorm veel geprobeerd om de veiligheid op dit stuk spoor te verbeteren zoals het plaatsen van een veerooster, het plaatsen van hekken en knipperlichten. Ondanks dat zijn er toch ongevallen gebeurd. In 2008 gebeurde er een dodelijk ongeluk. Twee jaar geleden is er nog een dodelijk ongeval gebeurd. Half september hebben bewoners nog weten te voorkomen dat een ongeval fataal is afgelopen.”

Daarnaast wijst Ewijk erop dat er jaarlijks ook veel veel bijna-aanrijdingen plaatsvinden. “Dat zijn aanrijdingen die je niet altijd in de krant terug ziet, maar die wij wij alleen maar binnen krijgen door meldingen van bewoners of door machinisten. En behalve dat dat dus gevaarlijk is voor de mensen die die overweg gebruiken heeft het ook een enorme impact op de machinisten die daar rijden.”

Rechtszaak

In april 2019 oordeelde de rechtbank in Haarlem dat ProRail door mocht gaan met de aanleg van de ontsluitingsweg langs het spoor in Santpoort-Zuid. Een aantal omwonenden heeft zich lang verzet tegen de sluiting. Zij zagen liever dat de overweg beter beveiligd werd in plaats van opgeheven. Tijdens een door omwonenden aangespannen rechtszaak tegen de gemeente Velsen, ProRail en boerderij Sinneveld werden de bezwaren behandeld, maar de rechter oordeelde in 2018 dat deze niet voldoende opwogen tegen de veiligheidsrisico’s van het openhouden van de twee particuliere onbewaakte overgangen.

Wouter Hartendorf van boerderij Sinneveld, die zijn bedrijf door de verplaatsing aan de oostelijke kant kan uitbreiden, is blij met de sluiting. “Ik ben er heel blij mee en de buurt is er heel blij mee, want het wordt een stuk veiliger.” Hij geeft aan blij te zijn omdat de situatie straks met de sluiting van beide NABO’s veiliger wordt, voor zijn kinderen en kinderen in de buurt. “Het is even niet opletten en de trein is er al.”

Doorgang

Marijn Joling vindt de sluiting van de noordelijke NABO jammer. “Wij gebruikten deze overweg het als doorgang naar onze rechtstreekse buren. Wij zijn nummer 124 en aan de andere kan van het spoor zijn nummers 122 en 120. Wij gingen daar toch geregeld naartoe. Nu is dat ruim een kilometer om daar te komen.”

Jolijn wijst op een van de overwegen die nu is afgesloten met een hek.“ Mensen met de auto gingen hier door. En ook tractoren met hooi hoog opgestapeld. Het was altijd wel spectaculair als dat door dat kleine straatje ging.” Ze vond dat niet gevaarlijk omdat de bestuurders volgens haar heel rustig reden en de situatie kennen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.