Treinramp 2010 Buizingen, België

Belgisch parket eist ruim half miljoen euro boete van Infrabel in zaak treinramp Buizingen

In België ging deze week, na twee keer te zijn uitgesteld vanwege corona, een nieuw proces van start over de treinramp in Buizingen in 2010. Spoorbeheerder Infrabel werd vorig jaar veroordeeld, maar gaat nu in beroep tegen het vonnis. Het parket doet hetzelfde, maar dan tegen de in haar ogen te lage geldboete waartoe Infrabel veroordeeld werd.

Infrabel en de NMBS werden in december vorig jaar veroordeeld tot het betalen van een gezamenlijke boete van 550.000 euro. De NMBS legde zich destijds neer bij de boete, maar de Belgische spoorbeheerder ging in beroep, omdat het vonnis hun werk onmogelijk zou maken. Tijdens de eerste zittingsdag werd duidelijk dat het parket nu 540.000 euro boete eist van Infrabel alleen. Donderdag wordt de zitting over de zaak afgerond, de uitspraak volgt later.

Werk onmogelijk

Er zijn volgens Infrabel voorwaarden in het vonnis opgenomen om het treinverkeer veiliger te maken, en die in januari 2020 zouden ingaan. Bij het voldoen aan de eisen in het vonnis zou het hele Belgische spoorsysteem op de schop moeten. Dit zou onder meer betekenen dat Infrabel in plaats van 1.200 treinen per dag er nog maar 400 door de Brusselse noord-zuidverbinding mag laten rijden.

Op 15 februari 2010 botste de stoptrein van Leuven naar ’s Gravenbrakel om 8.28 uur ter hoogte van Buizingen op de Intercity van Quiévrain naar Luik. Hierbij vielen negentien doden en 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden. De bestuurder van de Intercity is één van de dodelijke slachtoffers. Aanvankelijk werd de machinist van stoptrein als schuldige gezien. Hij zou een rood sein hebben genegeerd hebben. Maar later wordt in een van de onderzoeksrapporten vastgesteld dat het veiligheidsbeleid van vervoersmaatschappij NMBS en spoorbeheerder Infrabel heeft gefaald. Bepaalde vereiste veiligheidssystemen waren niet aanwezig. In 2014 worden beide bedrijven hiervoor in verdenking gesteld.

Machinist schuldig

In 2017 wordt het onderzoek afgerond en in december 2019 volgt het vonnis: de machinist wordt schuldig verklaard maar krijgt geen straf omdat de fouten van de rechtspersonen NMBS en Infrabel zwaarder wegen. De NMBS en Infrabel werden elk veroordeeld tot een boete van 550.000 euro, waarvan de helft met uitstel voor Infrabel.

De locomotief waar de schuldig bevonden machinist mee reed, zou zijn uitgerust met een archaïsch veiligheidssysteem en niet meer voldoen aan de wettelijke vereisten, terwijl er in dezelfde trein een andere locomotief was met een recenter veiligheidssysteem. Daarnaast had Infrabel twee treinen laten kruisen zonder een spoorwissel in beschermingsstand of een beschermingswissel te voorzien. Infrabel en NMBS werden allebei veroordeeld, omdat ze na een eerdere treinramp in 2001 te weinig hadden gedaan hebben om de veiligheid op het spoor te verbeteren.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.